فلسفه فلسفه ستیزی مکتب تفکیک (با محوریت آراء شیخ مجتبی قزوینی)
(ندگان)پدیدآور
قدردان قراملکی, علیقدردان قراملکی, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دین پژوهی از روشهای مختلفی همچون «عقلی»، «نقلی» و «شهودی» بهره میبرد. مکتب تفکیک از میان این روشها تنها راه کاشف دین را، نقل با رهیافت تاکید بر روایات و بهرهگیری از عقل فطری میداند. این مکتب با تفکیک میان عقل فطری و عقل بشری، به اعتبار عقل فطری حکم میکند. با توجه به بهرهگیری دانش فلسفه از عقل بشری، مکتب تفکیک این دانش را نامعتبر دانسته و آن را رقیب و مقابل دیدگاه خویش که آن را شریعت و دین تلقی میکند، قلمداد کرده است، ازاینرو بر نقد و گریز از دانش فلسفه همت گماشته است. فلسفه فلسفه ستیزی مکتب تفکیک را میتوان تحت دو عامل معرفتی (دلیل گرایانه) و غیر معرفتی (علّت گرایانه) تقسیم نمود. «یقینی نبودن فلسفه»، «بی اعتباری منطق»، «تأویل ظواهر و نصوص دینی توسط فلسفه»، «نکوهش فلسفه در روایات» و «مخالفت نتایج دو روش» عوامل معرفتی و ادله این مکتب بوده، و «صعوبت مسائل فلسفی»، «ایجاد تحیّر یا تقلید» و «به حاشیه راندن اهل بیت:» عوامل غیر معرفتی و علل این مکتب در فلسفه ستیزی است. در این نوشتار با تأمل در ادله و علل مطرح شده طرفداران مکتب تفکیک با محور قرار دادن شیخ مجتبی قزوینی، عدم دلالت مبانی یاد شده بر مدعای مکتب تفکیک تبیین شده است.
کلید واژگان
مکتب تفکیکفلسفه ستیزی
عقل فطری
عقل بشری
عوامل معرفتی و غیر معرفتی
شماره نشریه
108تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام)سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه معارف اسلامی قم/ پژوهشگر پژوهشگاه معارجدانش آموخته مؤسسه آموزش عالی امام صادق(ع)، استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.




