پاسخ ابنسینا به پارادوکس عنایت الهی و وجود شرّ در عالم
(ندگان)پدیدآور
محمد رضایی, محمدرهنمائی, حسین
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقوله شرّ از بزرگترین چالشهایی است که در طول قرون متمادی توجه فیلسوفان الهی را به خود جلب نموده است. وجود شرّ در جهان به عنوان نقضی بر حکمت یا وحدت، و حتی بر وجود خدا از سوی برخی فیلسوفان ملحد، و یا برخی متألّهان شکّاک مطرح شده است. این مسئله آنگاه عیانتر رخ مینماید که خداوند به صفاتی از قبیل عدالت، خیرخواهی و مهربانی متصف شود و یا خلقت عالم بر اساس علم عنائی حق، توجیه گردد. مقاله حاضر در صدد است تا با بررسی آثار ابنسینا، نحوة نگرش وی به مسئله شرّ و نیز پاسخها و راهحلهای او در این زمینه را مورد بازبینی قرار دهد. از دیدگاه ابنسینا، وجود انواع طبیعی و بشری شرّ، لازمه مراتب هستی است و حذف آن منجر به انقلاب در ذات اشیاء و یا حذف بخشهای زیادی از عالم خواهد گردید و این هر دو، خود نوعی شرّ و نقص در خلقت محسوب میشوند، شرّی که به مراتب از شرّ مورد سؤال بدتر است. بر این اساس، بین وجود شرّ و حکمت و علم عنائی الهی، هیچ منافاتی وجود ندارد.
کلید واژگان
عنایتشرّ
حکمت
عدالت
شرّ عارضی
شرّ بالذّات
شماره نشریه
83تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01



