چیستی و چرایی عصمت انبیاء در اندیشه فیلسوفان مسلمان
(ندگان)پدیدآور
ربانی گلپایگانی, علیمصباحی, عبدالله
نوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به اعتقاد فیلسوفان مسلمان دفتر جان نبی پس از اتصال به عقل فعال توسط قلم الاهی عقل فعال به زیور کلمات تامه الاهی آراسته میگردد و وجود نبی از طریق اتصال حضوری با عقل فعال-که گاهی از آن به روحالقدس نیز تعبیر میکنند- به حقایق و معارف وحیانی دسترسی پیدا میکند. روشن است که در چنین ارتباط حضوری هیچ جایی برای بروز خطا و اشتباه باقی نمیماند. و از آن جا که انبیاء در این اتصال وجودی با عقل فعال، عقل بالفعل و در نتیجه عقل محض میشوند، دیگر قوای نفس آنان از قبیل حس و خیال تابع محض عقل محض ایشان میگردد و بدینسان راه خطا به حس و خیال انبیاء نیز بسته میشود. عصمت عملی آن حضرات نیز تابعی از عصمت علمی ایشان به شمار میآید؛ چرا که عصیان آدمی در اثر غلبه قوه شهوت و غضب روی میدهد، و انبیاء به خاطر اینکه به عقل بالفعل و عقل محض راه یافتهاند هیچ جایی برای بروز و ظهور قوای شهوانی و غضبیه آنان باقی نمیماند. از اینروی عصمت عملی انبیاء نیز در پرتو عصمت علمی ایشان به اثبات میرسد.
کلید واژگان
عقل فعالعقل بالفعل
انبیاء
عصمت
وحی
عصمت علمی
عصمت عملی
علم حضوری
شماره نشریه
88تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01



