دوره 28, شماره 111
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی و نقد دیدگاه ویلیام راو در مسئله شر
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2019-09-23)فیلسوف دین معاصر، ویلیام لئونارد راو، با تلفیق سه قرائت ممکن از شرور قرینهای، سالها کوشید تا روایت تازهای از مسئلهی قرینهای شر ارائه دهد. ادعای او این است که شرور گزاف بسیاری، در جهان رخ میدهند که اگر خدای ادیان ...
-
روش شناسی علامه بیاضی در علم کلام
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2019-09-23)زین الدین بیاضی از عالمان برجسته شیعه در قرن نهم هجری است. وی با استفاده از علومی که در آنها از اساتید فن محسوب میشد، توانست در علم کلام آثار ارزشمندی تدوین کند. او برای عقل جایگاه ویژهای قائل است، و به صورت گسترده از ...
-
شیوههای نبوی در دعوت و احتجاج دینی
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2019-09-23)خداوند در آیه 125 سوره نحل، از پیامبر6 میخواهد که برای دعوت به اسلام، از سه شیوه استفاده کند: حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن. برخی این سه شیوه را منطبق با سه گونه استدال رایج در منطق (برهان، خطابه و جدل) دانستهاند؛ لکن ...
-
تلقی هانری کُربَن از تفکر شیعی در باب امامت و مهدویت
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2019-09-23)هانری کُربَن برجستهترین مفسر غربی حکمت معنوی و فلسفه اسلامی بود که به سبب آشنایی با علامه طباطبایی به حقایق قابل توجهی در مکتب تشیع دست یافت. وی با نگاه پدیدارشناسانه به بررسی مؤلفهها و عناصر بنیادین شیعه و حکمت معنوی ...
-
سلوک تقوایی و معرفت کلامی
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2019-09-23)سلوک تقوایی، یکی از روشهای کسب معرفت دینی است. بیشترین کارکرد این روش در دستیابی به معرفت شهودی است که مورد توجه ویژه متصوفه و اهل عرفان بوده است، اما فلاسفه، متکلمان و دیگر عالمان اسلامی نیز متناسب با مباحث معرفتی خود ...
-
بررسی تطبیقی برهان صدیقین در آراء فیض کاشانی و مدرس زنوزی
(حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2019-09-23)برهان صدیقین از مهمترین و موثقترین براهین اثبات واجب تعالی است، لذا حکمای اسلامی به دنبال ارائه تقریرهای محکمتر و روشنتر از آن تلاشهای فراوانی داشتهاند. فیض کاشانی و مدرس زنوزی نیز در این مسیر با بهرهگیری از مقدمات ...



