دوره 22, شماره 88

 

ارسال های اخیر

  • بررسی نظریه تمثیل در زبان دین از منظر علامه طباطبایی و توماس آکوئیناس 

    محمد رضایی, محمد؛ شریف پور, مریم؛ علم الهدی, سید علی؛ محمدی, ناصر (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-02-20)
    تحلیل معانی اوصاف الهی، یا همان مسأله زبان دین در الهیات مسیحی و اسلامی، دارای پیشینه طولانی است. این موضوع در علم فلسفه دین در حال حاضر دارای رویکردهای فراوان، متفاوت و گاه متعارضی است. رویکرد علامه طباطبایی و توماس ...

  • بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی 

    متولی امامی, سید محمد حسین؛ رهدار, احمد (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-02-20)
    هیدگر با دغدغه گذار از تفکیک سوژه ـ ابژه، هستی‌شناسی بنیادین «دازین» را طراحی نمود و دیگر مقولات فلسفی‌ خویش را بر دوش آن سوار کرد. او فهم را در بستر هستی‌شناسی ویژه‌اش، امری وجودی معرفی می‌کند که ارتباط مستقیم و بی‌واسطه ...

  • تبیین و نقد پراگماتیسم 

    پناهی آزاد, حسن؛ احمد وند, ولی محمد (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-02-20)
    پراگماتیسم سنتی، مکتبی فلسفی است که حدود سال‌های 1970 در آمریکا ظاهر شد. پراگماتیسم صدق و حقانیت همة گزاره‌ها و معرفت‌های بشری، در جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی را بر اساس اصالت عمل، فایده و کارکرد و به محک عمل و ...

  • روش کلام عقلی امامیه در عصر حضور 

    رضایی, غلامرضا؛ عرب محفوظی, محمد مهدی (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-02-20)
    روش‏شناسی در علوم از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است، و علم کلام نیز از این قاعده مستثنا نیست. در میان روش‏های کلامی، همیشه روش عقلی جایگاه مهمی داشته است. در عصر حضور اهل‏بیت: با توجه به حجیت سخنان آن بزرگواران، کلام نقلی ...

  • چیستی و چرایی عصمت انبیاء در اندیشه فیلسوفان مسلمان 

    ربانی گلپایگانی, علی؛ مصباحی, عبدالله (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-02-20)
    به اعتقاد فیلسوفان مسلمان دفتر جان نبی پس از اتصال به عقل فعال توسط قلم الاهی عقل فعال به زیور کلمات تامه الاهی آراسته می‏گردد و وجود نبی از طریق اتصال حضوری با عقل فعال-که گاهی از آن به روح‏القدس نیز تعبیر می‏کنند- به ...

  • عبادت و فلسفة خلقت 

    سلیمانی بهبهانی, عبدالرحیم؛ شجاعی, احمد (حضرت آیت الله سبحانی (حفظه الله) موسسه امام صادق(علیه السلام), 2014-02-20)
    یکی از اهداف مهمی که در قرآن و روایات، به عنوان فلسفه آفرینش مطرح شده عبادت خداوند است؛ آدمی به لحاظ ساختار وجودی و برخورداری از اراده و اختیار ذاتی، برای تأمین زندگی خویش به نحو مطلوب، نیازمند به برنامه‌ای دقیق و تعالی ...