ارائه الگویی جهت بهبود عملکرد فرایند خلق مشترک محصولات جدید در سازمان
(ندگان)پدیدآور
عبدی برآفتابی, پریازاهدی, محمد رضاکیانی, وحیدعباسی, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوری ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ را به گسترش فعالیتهای NPD خود در سراسر مرزهای سازمانی تشویق کرده است. روش خلق مشترک بهعنوان یکی از رویکردهای موفق در توسعهی مزایای رقابتی، بهکار گرفته شده است. تامینکنندگان و برخی سازمانهای پیشروی بینالمللی در حال گسترش فعالیتهای خود به سمت یکدیگر بوده و مطابق با ادبیات، خلق ارزش برای دو طرف به صورت مشترک انجام میپذیرد. خلق مشترک به معنای مشارکت فعال تامین کننده یکی از محوریترین اصول این دیدگاه نوظهور میباشد. در راﺳﺘﺎی اﯾﻦ ﻫﺪف، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ روﯾﮑﺮد ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﺖ ﮐﻪ در آن عواملی که بر عملکرد فرایند خلق مشترک تاثیرگذارند را در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮد. پرسش اساسی اینجاست که این عوامل از چه میزان اهمیتی برخوردار هستند. برخلاف تحقیقات پیشین این مقاله، علاوه بر نگاهی جامع بر عوامل موثر بر عملکرد این فرایند میزان ارزش نسبی هر یک از عوامل با در نظر گرفتن تاثیرات متنقابل آنها ، مورد بررسی قر ار گرفته است. این بررسی از طریق پیمایش دریک سازمان صنعتی با استفاده از روش دلفی جهت شناسایی و بومی سازی عوامل و مدل تحلیل شبکه در تعیین وزن هر یک از عوامل صورت گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق نظر خبرگان و پایایی آن با ضریب توافق کندال0.59 و نرخ ناسازگاری تایید شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان سازمان صنعتی بوده است. نتایج حاکی از آن است که عوامل"تحقیق و توسعه"، "تولید"، "نیروهای پیشران مرتبط با تامین کننده" و "مدیریت پایان عمر" دارای اولویت بالاتری هستند. لذا توجه به این عوامل میتواند سرمنشا تحول در دیدگاه مدیران ارشد قرار گیرد.
کلید واژگان
توسعه محصول جدیدفرایند خلق مشترک
مشارکت تامین کننده
تجزیه و تحلیل شبکهای
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
مهندسی صنایع(سیستم و بهره وری)،مدیریت فناوری نرم،صنعتی مالک اشتر،تهران،ایراندانشکده مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کارشناس امار. علوم پایه، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران
استادیار گروه مهندسی صنایع ، دانشکده مدیریت و فناوری نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران




