• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت صنعتی
    • دوره 8, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت صنعتی
    • دوره 8, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین استراتژی عملیاتی تولید سه مرحله‌ای بر اساس مدل میلتنبرگ (مورد مطالعه: یک شرکت آب‌معدنی)

    (ندگان)پدیدآور
    مقبل باعرض, عباسامینی, محمدرضاخسروانیان, حمیدرضایارجانلی, حامد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.062 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بکارگیری هر نوع استراتژی تولیدی، مستلزم شناسایی و پایش وضعیت فعلی سیستم در سطوح داخلی و خارجی، از یک سو و ارائه راهبرد‌هایی در جهت بهبود وضعیت سیستم از سوی دیگر می‌باشد. این مقاله با بهره‌گیری از مدل میلتنبرگ (1995و2008) و با تمرکز بر5 هدف استراتژیک تولیدی (سیستم‌ تولیدی، خروجی‌‌های تولیدی، اهرم‌‌های تولیدی، قابلیت‌‌های تولیدی و آنالیز رقابتی) به معرفی مدل 3 مرحله‌ای استراتژی تولید پرداخته به نحوی که در مرحله اول، ابتدا نوع سیستم تولیدی باتوجه به 4 شاخص حجم وتنوع تولید، نوع چیدمان کارخانه وجریان مواد، مشخص می‌شود. سپس اهرم‌‌های تولیدی شش‌گانه ارزیابی و قابلیت‌های هرکدام تعیین خواهند شد. در مرحله دوم که به ترسیم وضعیت مطلوب شرکت در بازار می‌پردازد، خروجی‌‌های مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت‌بندی شده و ویژگی‌های سیستم تولیدی مطلوب شناسایی می‌گردد. همچنین به منظور بررسی جایگاه شرکت و سایر رقبا در بازار، آنالیز رقابتی انجام خواهد گرفت. در مرحله آخر، باتوجه به نتایج حاصل از مراحل قبل، استراتژی بهبود تدوین می‌گردد به نحوی که اگر سیستم جاری نیازمند تغییرات اساسی باشد، نوع سیستم تولیدی تغییر خواهد یافت؛ درغیر این صورت، فرآیند بهبود باتمرکز بر بهبود اهرم‌‌های تولیدی، عملیاتی می‌گردد. به منظور نمایش قابلیت‌‌های مدل ارائه شده، یک شرکت آب معدنی به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردید. نتایج اجرای الگوی پیشنهادی نشان داد سیستم تولیدی شرکت مذکور، سیستم تولیدی مبتنی برتجهیزات  بوده و خروجی تولیدی استراتژیک شرکت، عامل هزینه می‌باشد. به منظور تحقق اهداف استراتژیک تولیدی سازمان، پس از انجام آنالیز رقابتی مقرر شد که سیستم کنونی تولید به سیستم تولیدی جریان پیوسته تغییر یابد.  
    کلید واژگان
    استراتژی تولید
    اهرم تولید
    سیستم ‌های تولیدی
    خروجی تولید
    مدل میلتنبرگ

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2013-05-22
    1392-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
    کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
    کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

    شاپا
    2008-9007
    URI
    http://imj.iausdj.ac.ir/article_537327.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/303352

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب