بررسی اثر IT بر قابلیتهای زنجیره تامین و عملکرد بنگاه: مطالعه موردی شرکت سایپا
(ندگان)پدیدآور
واردی, سیده شایستهرستمی نوروزآباد, مجتبیرحمانی نوروزآباد, سامانصمدی, سید زانانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت زنجیره تأمین هماهنگ کننده همهی فعالیتهای یک شرکت با فعالیتهای تأمینکنندگان و مشتریهاست. مدیریت زنجیره تأمین مؤثر ترجیح میدهد که عرضهکنندهها و مشتریها با هم در یک سبک هماهنگ، با سهیم شدن در جریان آزاد اطلاعات، تعامل داشته باشند. جریان سریع اطلاعات بین مشتریان، عرضهکنندگان، مراکز عرضه و سیستمهای حمل و نقل، شرکت ها را برای توسعه زنجیره تأمین توانا میسازد. بر این اساس در این مطالعه با استفاده روش مدلیابی معادلات ساختاری به بررسی نقش پیادهسازی فنآوری اطلاعات بر قابلیتهای رنچیره تأمین و عملکرد در شرکت خودروسازی سایپا پرداخته شده است. جامعهی آماری این پژوهش پرسنل کارخانهی خودروسازی سایپا و نمایندگیهای مجاز در شهر تهران میباشد. در این پژوهش از پرسشنامه وو و کیم (2006) ، استفاده گردیده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از 86 پرسشنامهی عودت داده شده اطلاعات لازم به دست آمد. با توجه به نتایج تحلیل مسیر میتوان گفت پیادهسازی IT هم بر روی قابلیتهای زنجیره تأمین و هم بر عملکرد دارای اثر معنادار میباشد. این اثر معنادار این مهم را نشان میدهد که توانمندی و برخورداری از پیادهسازی IT در شرکت مورد مطالعه میتواند منشاء ارتقاء عملکرد و قابلیتهای زنجیره تأمین باشد. به علاوه پیادهسازی IT هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم بر عملکرد تأثیر مثبت دارد و قاعدتا برآیند آنها نیز دارای ارتباط معنادار آماری است. نکته قابل تأمل این است که تأثیر غیر مستقیم پیادهسازی IT بر عملکرد از کانال قابلیتهای زنجیره تأمین مفهوم پیدا میکند. در واقع علیرغم اینکه قابلیتهای زنجیره تأمین مستقیما عملکرد را افزایش نمیدهد؛ اما باعث افزایش شدت اثر مثبت پیادهسازی IT بر عملکرد میگردد.
کلید واژگان
مدیریت زنجیره تأمینقابلیت های زنجیره تأمین
عملکرد
مدل معادلات ساختاری
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه آراد اسلامی واحد ساریکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (مالی)، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (مالی)، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج




