بررسی تأثیر استقرار مدیریت کیفیت بر شاخص های عملکرد مطالعه موردی: شرکت صنایع سیمان دشتستان
(ندگان)پدیدآور
صادقی, مهرانگیوه چیان, علیبازیاری, سارانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دههی اخیر شاهد تمرکز بسیاری از شرکتها بر مدیریت کیفیت به عنوان یک فعالیت اساسی جهت بهبود سودآوری، سهم بازار و مزیت رقابتی بوده است. این پژوهش با هدف تعیین میزان بهکارگیری اصول و فعالیتهای مدیریت کیفیت و میزان تأثیر هر یک از فعالیتها بر یکدیگر و بر شاخصهای عملکرد (عملکرد کارکنان و عملکرد عملیاتی) در شرکت صنایع سیمان دشتستان استان بوشهر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی نیروهای شاغل در شرکت صنایع سیمان میباشد.در این مقاله برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از ضریب همبستگی، جهت آزمون فرضیهها از نرم افزارSpss و برای آزمون مدل پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارLisrel استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در بین روابط بین فعالیتهای مدیریت کیفیت در شرکت، کارتیمی بر بهبود مستمر بیشترین تأثیر را داراست. همچنین در بین روابط بین فعالیتهای مدیریت کیفیت و شاخصهای عملکرد، ارتباطهای تنگاتنگ بین کارتیمی با عملکرد کارکنان و توجه به مشتری با عملکرد عملیاتی از رابطهی قویتری نسبت به بقیه برخوردارند. با توجه به نتایج بهدست آمده نیز مشخص گردید که بایستی اقداماتی در راستای افزایش مشارکت گروهی و تیمی صورت گیرد و همچنین لازم است در شرکت مورد مطالعه، در کنار توجه به نتایج و محصولات، به مشتریان داخلی و خارجی توجه ویژهای شود تا از این طریق بتوان به رشد و بهبود شاخصهای عملکرد کمک نمود.
کلید واژگان
مدیریت کیفیتشاخص های عملکرد
مدل سازی معادلات ساختاری
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهرکارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات




