ارائه مدل تلفیقی مدیریت عملکرد استراتژیک با استفاده از کارت امتیازی متوازن، AHP و QFD فازی
(ندگان)پدیدآور
جهانبازی, محسنرشیدکابلی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به دنبال آن است تا با طراحی یک سیستم مدیریت استراتژیک بهینه و کارآمد در شرکت های ساختمانی، بتواند این شرکت ها را در حرکت به سمت تحقق اهداف بلندمدت خود و سرآمدی در عملیات در تمامی جنبه های استراتژیکی و عملیاتی کمک کند. جامعه آماری در این پژوهش، شرکت ساختمانی بهسازکاشانه تهران است که پس از تدوین استراتژی های SWOT و اهداف استراتژیک، کارت های امتیازی متوازن در مناظر چهارگانه مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری طراحی شد که در این راستا با توجه به اهمیت متفاوت این مناظر، از مدل AHP برای وزن دهی به آنها استفاده گردید. در فرایند ترسیم نقشه استراتژیک در منظرهای چهارگانه از مدل QFD فازی بهره گرفته شده است. در گام آخر کارت امتیازی متوازن در منظرهای چهارگانه و برای هریک از اهداف استراتژیک تدوین و عملکرد شرکت با توجه به اعداد بدست آمده اندازه گیری شد. نتایج نشان می دهد که تدوین و بکارگیری صحیح کارت های امتیازی متوازن با استفاده از روش AHP در اندازه گیری عملکرد و از همه مهمتر، برقراری مناسب روابط علت و معلولی میان مناظر مختلف با استفاده از ابزارهای مناسب نظیر QFD فازی در ترسیم نقشه استراتژیک، نه تنها موجب افزایش عملکرد در منظرهای رشد و یادگیری ( 97 درصد) و فرایندهای داخلی (87 درصد) می شود بلکه این رابطه علت و معلولی به رشد اهداف و شاخص های مشتری (8/83 %) و مالی (113%) تسری پیدا می کند.
کلید واژگان
کارت امتیازی متوازناهداف استراتژیک
SWOT
فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
گسترش کارکرد کیفیت (QFD)
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد ، ایراناستادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان




