مدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با ملزومات هوشمندی کسب و کار
(ندگان)پدیدآور
پوطی, نسیبهمرادی مخلص, حسینصالحی, .وحیدحیدری, جمشیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هوشمندی کسبوکار بهعنوان یک فلسفه مدیریتی و ابـزاری جهـت کمک به سازمانها برای مدیریت و تصفیه اطلاعات، یکی از نوآوریهای مهم در عرصه فناوری اطلاعات است که سازمانها برای کسب منافع حاصل از آن نیازمند انطباق با آن هستند. بر این اساس ارائه مدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با پدیده هوشمندی کسبوکار، انگیزه و هدف انجام این پژوهش است. برای نیل به این هدف، در این مقاله از روش توصیفی-پیمایشی و مطالعه موردی شهرستان اسدآباد استفاده شده است. با توجه به تمرکز این پژوهش روی سازمانهای آموزشی، جامعه آماری پژوهش شامل 145 نفر اعضا هیئتعلمی و کارکنان 5 دانشگاه شهرستان اسدآباد در نظر گرفته شدهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 106 نفر بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. با مطالعه پیشینه پژوهش، 42 شاخص متمایز برای انطباق سازمانی با هوشمندی کسبوکار تعیین شد که در قالب یک مدل مفهومی سه سطحی ارائه شده است. برای بررسی مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. طی تحلیل عاملی مرتبه اول 27 شاخص مؤثر، تأیید شدند. سپس با استفاده از این 27 شاخص و تعیین متغیرهای پنهان، تحلیل عاملی مرتبه دوم انجام شد و شش عامل مورد شناسایی قرار گرفتند.
کلید واژگان
سازمانیهوشمندی کسبوکار
سازمانهای آموزشی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
مربی، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان (نویسنده مسئول)؛ pouti.np@gmail.comاستادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان.
استادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان.
دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
شاپا
1735-112X2538-2527




