رابطه بین همسویی راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسب و کار با چابکی سازمانی در شرکتهای نرم افزاری
(ندگان)پدیدآور
شهسواری پور, ناصررضواندوست, شهلامیرزایی, امیرحیدربیگی, شهلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با توجه به اهمیت و گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها شاهد بروز مشکلات و تناقضاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات می باشند. یکی از دلایل این تناقض عدم وجود همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسبوکار است. از طرفی فناوری اطلاعات زیر ساختی را فراهم میکند که موجب پاسخگویی بهتر نسبت به تغییرات شده و بر چابکی تأثیرگذار است . لذا همسویی راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسب وکار با چابکی سازمانی به یکی از دغدغههای پیشروی مدیران تبدیل شده است. بدین منظور هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین همسوی راهبردی فناوری اطلاعات و راهبردکسب و کار با چابکی در شرکتهای نرمافزاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران کسب وکار، مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات در شرکتهای نرمافزاری شهر تبریز تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل دو بخش سوالات مربوط به همسویی و سوالات مربوط به چابکی است. روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی میباشد و دادههای به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از آزمون رگرسیون تحلیل شده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که همسویی عامل مؤثری برای دستیابی به چابکی میباشد. همچنین دو بعد ارتباطات و مهارتها از ابعاد همسویی دارای تأثیر مثبت روی چابکی میباشند. اما تأثیر ابعاد سطح شایستگی/ ارزش، سطح اعمال اختیار، مشارکت و حیطه عمل روی چابکی تایید نشد. ا
کلید واژگان
فناوری اطلاعاتچابکی
شرکتهای نرمافزاری
همسویی راهبردی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار مهندسی صنایع، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجانکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
شاپا
1735-112X2538-2527




