عوامل مؤثر در انتخاب مدل های کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط در ایران
(ندگان)پدیدآور
محمدیان, محمودروحانی, امیرهاشمزهی, علیکریمیان, مجتبینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
گسترش کسب و کارهای الکترونیکی در سایه اقتصاد دیجیتالی، انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک را به یک ضرورت استراتژیک تبدیل کرده است. بنابراین آگاهی از مجموعه عوامل موثری که این انتخاب را تحت تاثیر قرار میدهند برای مدیران و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر مجموعه عوامل محیطی و سازمانی موثر بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی را در ادبیات موضوع شناسایی نموده و سپس با پرسش از مدیران 395 شرکت و 10 نفر خبره از طریق پرسشنامه و براساس سه معیار: هماهنگی درونی، هماهنگی بیرونی و هم افزایی دادههای لازم را جهت بررسی و رتبهبندی این عوامل جمعآوری کرده است. در رتبه بندی عوامل از تاپسیس فازی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که کلیه عوامل شناسایی شده عوامل موثری در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکی در کسب وکارهای کوچک و متوسط ایران بوده، همچنین عوامل یکپارچگی فرایندها و راهبردهای سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل موثر در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکدر کسب و کارهای الکترونیک کوچک و متوسط ایران هستند.
کلید واژگان
مدل کسب و کارکسب و کار الکترونیک
کسب و کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط
تاپسیس فازی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران، نویسنده مسئول: Arohani.ie@gmail.com
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- دانشگاه تربیت مدرس، ایران
شاپا
1735-112X2538-2527




