• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های اقتصاد صنعتی
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های اقتصاد صنعتی
    • دوره 3, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تغییر جغرافیا و ساختار صنایع غذایی جهان ‌و ارتقای جایگاه ایران

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, میرعبدالهشاهمرادی‌فرد, منوچهررادفرد, رامین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.313 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    کاربردی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چگونگی توزیع و پراکندگی فعالیت‌های تولیدی و استقرار واحدها و بنگاه‌های صنعتی در مناطق مختلف به تصمیمات این واحدها برای مکان‌یابی بستگی دارد. از جمله عوامل مهم موثر بر این تصمیم‌گیری ها، ساختار بازار است. ساختار بازار یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر صنعت برای تحلیل وصعین آن به شمار می‌رود. برای مطالعه ساختار بازار شاخص‌های مختلفی از جمله تمرکز، صرفه‌های مقیاس، ورود بنگاهها و تفاوت کالا وجود دارد. اما، در این رابطه تمرکز جغرافیایی به عنوان یکی از مولفه‌های ساختار بازار، نشانگر توزیع قدرت بازاری می‌باشد. هدف پژوهش، اندازه‌گیری تغییرات ساختار بازار و تمرکز جغرافیایی در صنعت غذای جهان و تحلیل عوامل موجد آن در کشورهای تولیدکننده اصلی با استفاده از شاخص‌های هرفیندال- هیرشمن (HHI) و الیسون-گلیسر (EGI) برای مقاطع سالانه 2005 و 2013 است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بیش از نیمی از صنایع کارخانه‌ای (بر حسب طبقه بندی دو رقمی صنایع کارخانه ای) جهان تمرکز جغرافیایی به ‌شدت بالایی دارند، این در حالی است که صنعت مواد غذایی با میزان تمرکز جغرافیایی 0.0088- و 0.099- به ترتیب در دو سال 2005 و 2013 دارای بالاترین پراکندگی جغرافیایی ‌و کمترین میزان تمرکز جغرافیایی است. مولفه اصلی کلیدی، مزیت‌ها ‌و امتیازهای طبیعی موجود در مناطق، دسترسی به مواد اولیه، هزینه‌ حمل‌‌و نقل، و همچنین، آثار سرریزها و اثرات داخلی‌ و خارجی تقاضا و دسترسی به بازار در بین واحدهای تولیدی صنایع از مهم‌ترین دلایل تعیین‌کننده و موجد تمرکز جغرافیایی در صنایع غذایی در مقیاس ملی ‌و جهانی محسوب می‌شوند.
    کلید واژگان
    تغییر جغرافیا
    ساختار بازار
    قدرت بازاری
    شاخص HHI و EGI
    صنایع غذایی‌
    ایران و جهان

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

    شاپا
    2476-7077
    2676-7074
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/indeco.2019.7016
    http://indeco.journals.pnu.ac.ir/article_7016.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/302862

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب