سنجش اثرات سهم بازاری و تعداد شعب بر سودآوری بانکها
(ندگان)پدیدآور
زینالی, مهدیرحیم زاده, فرزادشکوهی فرد, سیامکنوع مدرک
Textکاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله قصد دارد تا تأثیر سهم بازاری بانکها و تعداد شعب آن بر سودآوری بانکهای منتخب ایران را مطالعه کند. برای این کار دادهها و اطلاعات مربوط به 11 بانک منتخب کشور در دوره زمانی 1394-1386 از پایگاه اطلاعاتی بانک مرکزی و ترازنامههای آنها استخراج شده و مدل مدنظر با استفاده از روش دادههای تابلویی برآورد شده است. در این تحقیق از دو شاخص نرخ بازدهی حقوق صاحبان سهام و نرخ بازدهی داراییها بهعنوان متغیر سودآوری استفاده شده و لذا دو مدل جداگانه برآورد شده است. نتایج برآورد مدلها نشان میدهد که متغیرهای نسبت تسهیلات به کل دارایی، تعداد شعب، رشد اقتصادی و متغیر سهم بازاری بانک بر سودآوری بانکهای مورد مطالعه تأثیر مثبت داشته و این اثرات به لحاظ آماری معنادار میباشند. اثر متغیر هزینه عملیاتی به کل دارایی بر سودآوری بانکها نیز منفی بوده و به لحاظ آماری در سطح 5 درصد معنادار است. اهرم مالی نیز بر سودآوری بانکهای مورد مطالعه تأثیر مثبت دارد اما در سطح معناداری 5 درصد، به لحاظ آماری معنادار نیست.
کلید واژگان
تعداد شعبسهم بازاری
سودآوری بانک
دادههای تابلویی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار،گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناستادیار، گروه اقتصاد، حسابداری و مدیریت گردشگری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشت، ایران
دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
شاپا
2476-70772676-7074




