ساخت و هنجاریابی آزمون مردمداری و رابطة آن با خدمترسانی در کارمندان بانک مسکن
(ندگان)پدیدآور
رشید, خسروکریمی, کامبیزعطایی, مائدهعلیزاده, گلاویژنوع مدرک
Textاکتشافی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به وابستگی سازمانها به نیروی کار و با توجه به این حقیقت که گزینش کارکنان بیشتر از راه آزمونهای علمی انجام میشود، نبودن توجه به ویژگیهای شخصیتی کارکنان، به ضعف بنیادین سازمانها تبدیل شده است. از مهمترین ویژگیهای شخصیتی کارمندان در پیشبرد اهداف سازمانها، مردمداری است. مردمداری مؤلفههای گوناگونی دارد که ضروری است، ابزار استاندارد لازم برای بررسی این ابعاد در دسترس سازمانها و مؤسسات قرار گیرد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی آزمون مردمداری در کارکنان بانک مسکن بود. برای دستیابی به این هدف آزمونی با 22 گویه ساخته شد. برای شناسایی مشکلات، این آزمون به گروهی از روانشناسان و متخصصان داده شد که پس از ارزیابی دادهها، دو گویة ضعیف آزمون حذف شدند. سپس آزمون بهطور آزمایشی بر روی 50 نفر اجرا و برخی از گویهها تغییر یافتند و آزمون پایانی ساخته شد. نوع پژوهش توصیفی – پیمایشی و آزمودنیهای پایانی 1176 نفر از کارمندان بانک مسکن کشور بودند که 200 نفر از آنها علاوهبر آزمون مردمداری به آزمون ملاکی خدمترسانی (رشید، 1391) نیز پاسخ دادند. یافتهها نشان دادند که آزمون مردمداری ساخته شده سه عامل مسئولیتپذیری، همدلی و برونگرایی را میسنجد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 85/0 به دست آمد. همچنین این آزمون همبستگی بالایی با آزمون خدمترسانی نشان داد (76/0). با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده پرسشنامة اندازهگیری مردمداری ابزاری مناسب به شمار میرود.
کلید واژگان
مردمداریهنجاریابی
خدمترسانی
بانک مسکن
شماره نشریه
331تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، ساری، ایران.دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
مدرس، گروه روانشناسی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.
شاپا
2322-522X2538-600X




