طراحی مدل فرهنگ تفکر انتقادی اعضای هیئتعلمی دانشگاه
(ندگان)پدیدآور
بخت آزمای, محمدفرهنگی, علی اکبرنوع مدرک
Textتوصیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش فرهنگ سازمانی در ارتقای تفکر انتقادی است تا با بررسی و تحلیل ارتباط بین این متغیرها بتوان مدل مناسب را در جهت ارتقای تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی ارائه کرد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی استفاده شده است. از نظر نوع دادهها توصیفی و روش گردآوری دادهها دلفی/ پیمایشی میباشد که در جامعه آماری سینفره از خبرگان دانشگاههای کشور و 320 نفری اعضای هیئت علمی شمال غرب کشور، صورت گرفته است. بر اساس نتایج بهدست آمده با استفاده از مبانی نظری تحقیق و نظرات خبرگان، فرهنگ سازمانی مناسب جهت ارتقای تفکر انتقادی از 9 بعد، 42 مؤلفه و 75 گویه تشکیل میشود. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بعد فرهنگ برنامهریزی تأثیر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد، همچنین نتایج تحقیق بیانگر این است که فرهنگ غالب سازمانی در دانشگاهها فرهنگ علمی میباشد ولی فرهنگ فوق در وضعیت فعلی اثر معکوس در ارتقای تفکر انتقادی دارد. این نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع که نمره تفکر انتقادی اعضای هیئت علمی پایینتر از حالت متوسط میباشد، دارای همخوانی میباشد.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیتفکر انتقادی
اعضاء هیئت علمی
مدیریت دولتی
شماره نشریه
218تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ممقان، ممقان، ایراناستاد گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ، تهران، ایران
شاپا
2322-522X2538-600X




