• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی
    • دوره 4, شماره 3 (پیاپی 15)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی
    • دوره 4, شماره 3 (پیاپی 15)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی مؤلفه‌های مؤثر بر خط‌مشی گذاری در صنعت نفت و گاز از منظر کارآفرینی

    (ندگان)پدیدآور
    شریف زاده, فتاحقربانی زاده, وجه اللهسیدنقوی, میر علیحسین پوری, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    860.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    توصیفی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خط‌مشی گذاری در چارچوب ژرف نگرانه مدیریتی به‌مثابه مدیریت کلان و ملی است که دربرگیرنده  برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی طرح‌های گوناگون، در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، برای دستیابی به اهداف متنوع در جغرافیای هدف می‌باشد. لذا در تحقیقات مختلف یکی از مقوله‌های ناگسستنی خط‌مشی برای تعالی و ارتقای سازمان را کارآفرینی می‌دانند. ازاین‌رو مقاله حاضر با بررسی و کنکاش در ادبیات موضوع، توانسته است تا ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های محرک و بازدارنده که تأثیر عمده‌ای بر شکل‌گیری الگوی خط‌مشی گذاری کارآفرینی دارند را شناسایی نماید. حوزه‌های کارآفرینی، عناصر نظام کارآفرینی، فرآیند خط‌مشی گذاری و نهادهای خط‌مشی گذاری چهار بعد اصلی هستند که در شکل‌گیری خط‌مشی گذاری کارآفرینی، مهم‌ترین نقش را بازی می‌نمایند. این مقاله ضمن تأکید بر ارزیابی نوع روابط هر یک از این ابعاد با مفهوم موردمطالعه، به استخراج مؤلفه‌ها و شاخص‌های هر یک از آنها نیز پرداخته است و نشان داده است که الگوی نهایی خط‌مشی گذاری کارآفرینی در صنعت نفت و گاز کشور به چهار بُعد و چهارده مؤلفه و شصت‌ویک شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین به کمک شاخص ها و مؤلفه‌های کسب‌شده، الگوی علت و معلولی را معرفی نمود که جایگاه هر یک از شاخص‌ها و مؤلفه‌های احصاء شده را در مراحل فرآیند خط‌مشی گذاری و کارآفرینی مشخص می‌نماید. میزان اهمیت و نرخ تأثیرگذاری هر یک از متغیرهای موردتحقیق به کمک نظرخواهی انجام‌شده در پنج شرکت بزرگ نفتی در غرب کشور که خود دارای چندین شرکت تابعه هستند صورت گرفته که از این طریق میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخص‌ها، مؤلفه‌ها و ابعاد سنجیده شود.
    کلید واژگان
    خط‌مشی گذاری
    کارآفرینی
    صنعت نفت و گاز
    مدیریت دولتی

    شماره نشریه
    315
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    دانـشـگـاه پــیــام نـــور
    Payame Nour University
    سازمان پدید آورنده
    استادگروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامة طباطبایی، تهران، ایران.
    دانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامة طباطبایی، تهران، ایران.
    دانشیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامة طباطبایی، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامة طباطبایی، تهران، ایران.

    شاپا
    2322-522X
    2538-600X
    URI
    http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3281.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/302393

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب