ارائۀ الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, مسعودیعقوبی, نورمحمدموغلی, علیرضاوظیفه, زهرانوع مدرک
Textتوصیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانش بهطور فزاینده بهعنوان اساسِ ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمانها شناخته میشود. پژوهش حاضر باهدف ارائۀ الگوی سه لایهای امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. فراترکیب مستلزم این است که پژوهشگر یک بازنگری دقیق و عمیق انجام داده، یافتههای پژوهشهای کیفی مرتبط را ترکیب کند. با استفاده از روش فراترکیب، 278 مقالۀ حوزۀ مدیریت دانش، ارزیابی و با تحلیل محتوا، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هر یک به کمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتهها مشخص شد کدهای قوانین و مقررات، برگزاری جلسات به منظور ترکیب دانش، توجه به توانمندی مدیریت بحران در جذب، التزام به برنامۀ دانشی، ارزیابی و پاداش دانشی، مستندسازی تجربیات بهمنظور برونیسازی دانش، وجود نرمافزار دانش برای ارتباط کارکنان (ایجاد تعامل پویا)، اعتماد در کار تیمی، استفاده از اسناد بهمنظور ترکیب دانش و وجود مخازن دانش برای ذخیرۀ دانش ساختماند درونی،دارای بیشترین ضریب اهمیت میباشند. درنهایت پس از طی گامهای پژوهش، الگوی امکانسنجی و استقرار اثربخش مدیریت دانش در سه لایۀ امکانسنجی، طراحی مفهومی و ساختار اجرا و استقرار مدیریت دانش ارائه شد.
کلید واژگان
مدیریت دانشامکانسنجی
استقرار مدیریت دانش
فراترکیب
آنتروپی شانون
شماره نشریه
412تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2322-522X2538-600X




