• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی
    • دوره 7, شماره 3 (پیاپی 27)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی
    • دوره 7, شماره 3 (پیاپی 27)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی عملکرد: عرصة تقابل معناها

    (ندگان)پدیدآور
    عارف, هادیسیدجوادین, سید رضاپورعزت, علی‌اصغرمحمد الیاسی, قنبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.030 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    اکتشافی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دیدگاه معناسازی یکی از قدرتمندترین چارچوب‌های مفهومی برای تبیین پدیده‌های انسانی و اجتماعی در سازمان به شمار می‌رود. هدف این پژوهش عبارت است از به‌کارگیری دیدگاه معناسازی برای درک بهتر نظام ارزیابی عملکرد در سازمان و پویش‌های انسانی و اجتماعی پیرامون آن. ادراکات و تفاسیر کارکنان و کنش‌هایی که آنان براساس این تفاسیر انجام می‌دهند، نقش مهمی در سرنوشت ارزیابی عملکرد و اثربخشی آن در سازمان دارد. انسان موجود معناساز است و برای فهم کنش وی باید به دنیای معانی‌اش وارد شد. روش پژوهش مقاله حاضر نظریة داده‌بنیاد با رویکرد برساخت‌گرایی چارمز است. روش نمونه‌گیری این مقاله نمونه‌گیری نظری و روش گردآوری داده نیز مصاحبه است. درمجموع با ۱۷ کارمند از دوشرکت دارای نظام ارزیابی عملکرد مصاحبه شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از روش‌های کدگذاری اولیه و متمرکز استفاده شد. براساس نتایج کارکنان چهار معنای اصلی را به نظام ارزیابی عملکرد نسبت می‌دهند:‌ ارزیابی عملکرد به‌مثابه اهرم فشارمدیر، ارزیابی عملکرد به‌مثابه نامه اعمال، ارزیابی عملکرد به‌مثابه کاغذپاره و ارزیابی عملکرد امری ناشناخته. همچنین کارکنان در مواجهه با ارزیابی عملکرد، چهار استراتژی کنشی را اتخاذ می‌کنند:‌ عملکرد نمایشی،‌ عملکرد اصیل، ‌بی‌تفاوتی و معناجویی. تحلیل‌ها نشان می‌دهد مؤلفه تعیین‌کنندة ارتباط میان معانی و کنش‌ها ادراک عاملیت نمرة عملکرد در نزد کارکنان است. با توجه به اهمیت تفاسیر و کنش‌های کارکنان در اثربخشی اقدامات منابع ‌انسانی یافته‌های این پژوهش سازمان‌ها را در مدیریت معانی و درنتیجه بهبود اثربخشی ارزیابی عملکرد یاری خواهد رساند. همچنین یافته‌های این پژوهش می‌تواند درک موجود نسبت به رابطة اقدامات منابع انسانی با عملکرد فردی و سازمانی را نیز بهبود دهد.
    کلید واژگان
    ارزیابی عملکرد
    معناسازی
    نظریة داده‌بنیاد

    شماره نشریه
    327
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانـشـگـاه پــیــام نـــور
    Payame Nour University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استاد گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشیار گروه توسعة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2322-522X
    2538-600X
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/ipom.2019.43482.3413
    http://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_5884.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/302325

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب