بوروکراسیهراسی و ادراک از تابآوری ملی
(ندگان)پدیدآور
مولوی, زینبطهماسبی, رضادانایی فرد, حسنحمیدی زاده, علینوع مدرک
Textتوصیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علیرغم اهمیت ادراک شهروندان از عملکرد دولت، مطالعات اندکی دربارة ادراک و نگرش منفی به بخش دولتی انجام گرفته است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، بررسی رابطة بوروکراسیهراسی و ادراک از تابآوری ملی است. به این منظور با پیمایش شهروندان از طریق پرسشنامه وجود پدیدۀ بوروکراسیهراسی و چگونگی ادراک از تابآوری ملی مطالعه و بررسی شد. سپس، رابطه این دو متغیر بررسی شد. جامعۀ آماری شهروندان 18 تا 70 سالهای بودند که در یکسال گذشته دستکم یکبار برای دریافت خدمت به یکی از سازمانهای عمومی مراجعه کردهاند. نمونهای به روش در دسترس انتخاب شد، که 515 نفر پرسشنامۀ پژوهش را کامل کردند. دادهها با ترسیم جدول توافقی و آزمون خیدو تحلیل شد. نتایج نشان داد بیاعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 31 درصد پاسخگویان بوروکراسی هستند. همچنین، نتایج نشان داد 31 درصد پاسخگویان ادراک منفی از تابآوری ملی داشتند. بیشترین پاسخگویان به ترتیب، فضای مجازی، بیکاری و فاصله طبقاتی را بهعنوان تهدیدات مهم و اصلی معرفی کردند که کشور ایران را تهدید میکنند. درنهایت نتایج نشان داد بین ادراک از تابآوری ملی و بوروکراسی رابطة معنیدار وجود دارد.
کلید واژگان
اعتماد عمومیبوروکراسیهراسی
تابآوری
تابآوری ملی
اداره امور عمومی
شماره نشریه
226تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University
سازمان پدید آورنده
دکتری گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
استادیار گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
شاپا
2322-522X2538-600X




