نوعشناسی مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی با رویکرد طیفسنجی
(ندگان)پدیدآور
محمدزاده روشتی, زیبابیرانوند, علیچهره, سعیدنوع مدرک
Textتوصیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از حوزههای پرکاربرد مدیریت دانش، تجاریسازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علمسنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علمسنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش از پایگاه وباوساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرمافزار آر.پی.وای.اس خاستگاههای اصلی تجاریسازی دانش، میزان استنادات دریافتی و آثار تأثیرگذار مشخص شد. همچنین بهمنظور شناسایی میزان تأثیرگذاری آثار خارج از محدودة جهشهای صورت گرفته از نرمافزار یرسیآر استفاده شد. جستجوی آثار منتشر شده در محدودة زمانی 1900 -2015، منجر به بازیابی 1555 رکورد مرتبط با تجاریسازی دانش شد. مجموع استنادات صورت گرفته به آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش تا زمان پژوهش حاضر، بالغبر 39817 استناد بود که منجر به پیدایش پنج جهش در تاریخهای 1934، 1962، 1973، 1998 و 2003 شده است. میزان استنادات صورت گرفته به منابع موجود در حوزة تجاریسازی دانش تا آغاز نیمة دوم قرن بیستم رشد تقریباً یکنواختی را دارد. از میان جهشهای صورت گرفته، جهش مربوط به سال 2003 با تعداد 3763 استناد، پراستنادترین جهش است. آثار تولید شده در حوزة تجاریسازی دانش بهشدت تحت تأثیر حوزههای فراگیر مانند مدیریت دانش، اقتصاد و کارآفرینی قرار دارند. شناسایی نوع آثار تأثیرگذار در حوزة تجاریسازی دانش باعث شناخت خاستگاههای اصلی و حوزههای فرعی دانش میشود.
کلید واژگان
تجاریسازی دانشمدیریت دانش
علمسنجی
آر.پی.وای.س
مدیریت عمومی
شماره نشریه
125تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانـشـگـاه پــیــام نـــورPayame Nour University
سازمان پدید آورنده
کارشناس مسئول پژوهش، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
شاپا
2322-522X2538-600X




