نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبلوچی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorرستگار, عباسعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:26:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:26:08Z
dc.date.available1399-07-09T06:26:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:26:08Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2015-12-01en_US
dc.date.submitted1394-09-10fa_IR
dc.identifier.citationبلوچی, حسین, رستگار, عباسعلی. (1394). مدل‌یابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی. فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی, 3(311), 71-91.fa_IR
dc.identifier.issn2322-522X
dc.identifier.issn2538-600X
dc.identifier.urihttp://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_2112.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/302267
dc.description.abstract<span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">بدبینی سازمانی یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن حاضر در مشکلات سازمانی است. عوامل زیادی در پیدایش این بدبینی در سازمان مؤثرند.</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">پژوهش‌های فراوانی در</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt;" lang="AR-SA">زمینه بدبینی سازمانی و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است، اما تاکنون پژوهش جامعی که در بر گیرندۀ کل این عوامل و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است. پژوهش حاضر، نوعی پژوهش‌ آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی-کمّی است. در بخش کیفی، ابتدا با بررسی ادبیات در زمینۀ بدبینی سازمانی و با استفاده از روش فراترکیب عوامل مؤثر بر بدبینی در سازمان‌ها (9 عامل) شناسایی شد و در سه دسته عوامل شخصیتی و فردی(عوامل مربوط به شخصیت و عوامل فردی و روانی)، عوامل سازمانی (جو سازمانی بد، بدبینی نسبت به تغییرات سازمانی، درک بی‌عدالتی، عملکرد ضعیف و درک منفی از اقدامات مدیریت) و عوامل شغلی دسته‌بندی شدند. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدل‌سازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به ‌صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدل‌سازی از پرسشنامه به ‌منظور استفاده از نظرات 15 خبرۀ رفتار سازمانی استفاده شد؛ این خبرگان به‌ صورت گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دسته‌بندی عوامل مؤثر بر بدبینی سازمانی و طراحی مدل از این عوامل شد. مدل نشان‌دهندۀ عوامل و نحوۀ ارتباط و تعامل این عوامل است. در نهایت، به تفسیر مدل، تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات بین ابعاد پرداخته شد و راهکارهایی در زمینۀ جلوگیری از بروز این پدیده در سازمان‌ها ارائه شد.</span>fa_IR
dc.format.extent673
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانـشـگـاه پــیــام نـــورfa_IR
dc.publisherPayame Nour Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal of Public Organzations Managementen_US
dc.subjectبدبینیfa_IR
dc.subjectبدبینی سازمانیfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی ساختاری تفسیریfa_IR
dc.subjectفراترکیبfa_IR
dc.subjectگلوله برفیfa_IR
dc.titleمدل‌یابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتوصیفیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین‌الملل، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue311
dc.citation.spage71
dc.citation.epage91


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد