استعارة انتخابات و مفهومسازی خودی/غیرخودی در سرخط روزنامههای ایران: دیدگاه تحلیل انتقادی استعاره
(ندگان)پدیدآور
پورابراهیم, شیریننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیل انتقادی استعاره از رویکردهای بینرشتهای در مطالعات زبانی است که عملاً با لیکاف و جانسون (1980) شروع شد و چارتریس– بلک (2004) به معرفی آن بهعنوان یک نظریه پرداخت. این پژوهش درصدد است به چگونگی مفهومسازی انتخابات در سرخط روزنامههای ایران بپردازد و اینکه چگونه ایدئولوژیهای سیاسی متفاوتِ اصولگرا و اصلاحطلب، در مشروعیتبخشی به خودی و مشروعیتزدایی از رقیب عمل میکنند. برای انجام این کار از مدل محورهای اشاری شیلتون (2004) استفاده میشود. دادههای پژوهش از میان استعارههای مفهومی موجود در سرخط 12 روزنامة اطلاحطلب و اصولگرا در بازه زمانی دوماهة قبل و بعد از انتخابات ریاستجمهوری سال 96 ایران استخراج شد. پس از بررسی مشخص شد که سه استعارة «انتخابات سفر است»، «انتخابات نبرد است» و «انتخابات رقابت است» از سوی هر دو جناح سیاسی با کمیتهای متفاوت به کار رفته است. یافتة جدید این پژوهش این است که در این استعارهها، خودی در محورهای حالا، اینجا و مثبت نزدیک به مرکز اشاری و غیرخودی یا رقیب در ابعاد آنوقت، آنجا و منفی، دور از مرکز اشاری و ارزشهای آن مفهومسازی شده است. این مقاله نشان میدهد ساختها و فرایندهای سیاسی مثل تقابل میان خودی/غیرخودی در زبان به صورت استعاری بر روی محورهای اشاری شیلتون قابل بازنمایی است.
کلید واژگان
تحلیل انتقادی استعارهاستعارة انتخابات
مدل محورهای اشاری شیلتون
ایدئولوژی
زبانشناسی اجتماعی
ارتباطات رسانهایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه پیامنورPayam-e Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیامنورشاپا
2538351525383523




