• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
    • دوره 3, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نگرش فارسی‌‏آموزان دربارۀ نقش متون ادبی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏‌زبان

    (ندگان)پدیدآور
    وکیلی فرد, امیرضامیرزایی حصاریان, محمد باقرراد, محمد تقی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    562.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی نگرش زبان‏آموزان در مورد زبان و ادبیات یکی از مسائل مطرح در زبانشناسی اجتماعی و مطالعات آموزشکاوی زبان است. با مطالعۀ نگرش فارسی‏آموزان، می‏توان از رفتار اجتماعی آنان نسبت به یادگیری زبان و نقش متن‏های ادبی در یادگیری زبان فارسی و نیز جایگاه آنها در میان زبان‏آموزان آگاهی یافت. از آن‏جا که جایگاه متن‏های ادبی در آموزش زبان در میان آموزشکاوان زبان فارسی مورد بحث است، چنین به‏نظر می‏رسد که آگاهی از نگرش فارسی‏آموزان در این زمینه ضروری است. تاکنون نقش متون ادبی در آموزش زبان فارسی از نگاه فارسی‌آموزان کمتر مطالعه‏ شده ‏است؛ از همین رو، پژوهش حاضر به روش میدانی با بهره‏گیری از پرسشنامه انجام گرفته است. پرسشنامه‏‏ای شامل 45 گویه در مورد دیدگاه فارسی‏آموزان دربارۀ ‏نقش متون ادبی در‏آموزش زبان فارسی به‏ غیرفارسی‏زبانان در ‏اختیار 166 نفر از فارسی‏آموزان دورۀ تکمیلی قرار گرفت. یافته‏های پژوهش نشان داد که در مجموع، نگرش فارسی‏آموزان نسبت به استفاده از متون ادبی در آموزش زبان فارسی مثبت و معنی‏دار است و شاخص‏های مورد نظر در ترغیب فارسی‏آموزان نسبت به ‏آموزش زبان فارسی از طریق متون ادبی مؤثّر است. نتایج پژوهش را می‏توان در زمینۀ آموزش زبان و برنامه‌ریزی‏های درسی برای فارسی‏آموزان غیرایرانی به کار گرفت
    کلید واژگان
    آموزش زبان فارسی
    نگرش
    فارسی‌آموزان غیرایرانی
    متن‏های ادبی
    زبان‌شناسی اجتماعی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشگاه پیام‌نور
    Payam-e Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین‌‏المللی امام خمینی (ره)
    استادیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‏زبانان، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشگاه بین‏المللی امام خمینی (ره)

    شاپا
    25383515
    25383523
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/il.2020.49470.1308
    http://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6881.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/299068

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب