بررسی تأثیر قدرت مخاطب بر گزینش راهبردهای ادب در کنشگفتاری نصیحت کردن در زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
آهنگر, عباسعلیمجاهدی رضائیان, ستارهاسفندیارپور, فریبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش در چارچوب نظریۀ ادب براون و لوینسون (1987) به بررسی تأثیر قدرت مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای نصیحت کردن، همچون «بیان صریح»، «ادب سلبی»، ترکیبی «دوتایی» و «سهتایی»، بهکار بردهشده توسط دانشجویان پسر و دختر فارسیزبان میپردازد. تعداد 60 دانشجو(30 پسر و 30 دختر) کارشناسیارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان در این پژوهش شرکت کردند. پرسشنامۀ تکمیلگفتمان و روش ایفای نقش بهعنوان دو روش گردآوری دادهها در این پژوهش بهکاربرده شدند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون آماری خیدو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از دو روش گردآوری دادهها نشان میدهد که قدرت مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای نصیحت کردن تأثیر دارد و رابطۀ معناداری بین قدرت مخاطب و همچنین نوع و تعداد راهبردهای بهکار برده شده توسط دانشجویان دختر و پسر وجود دارد. متداولترین نوع راهبردها، راهبردهای «ادب سلبی» است؛ درحالیکه کمکاربردترین راهبرد، راهبرد «عدم انجام تهدید وجهه» میباشد. متداولترین راهبردها از لحاظ تعداد نیز راهبردهای ترکیبی سهتایی و کمکاربردترین راهبرد، راهبردهای ترکیبی نهتایی هستند.
کلید واژگان
کنشگفتارراهبردهای ادب
نصیحت کردن
قدرت
زبان فارسی
زبان و متغیرهای اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه پیامنورPayam-e Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستاندکترای زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2538351525383523




