نگرش علم الحدیثیِ امام علی(ع)
(ندگان)پدیدآور
جوکار, طاهرهستودهنیا, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علم الحدیث یکی از علومی است که برای فهم سخنان معصومین اهمیت فراوانی دارد و خود به دانش های مختلفی از جمله رجال و فقه الحدیث تقسیم میشود. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ائمه خود به این علم توجه داشته و در سخنانشان مواردی از آن را بیان کردهاند یا نه ؟ از این رو در مقاله حاضر نگرش علم الحدیثی امام علی(ع) شامل موارد ذیل بررسی میشود: 1- اقدامات امام علی(ع) در زمینه نشر احادیث؛ از جمله تشویق مردم به عمل به سنت پیامبر (ص) و تشویق به فراگیری حدیث و نگارش آن است، چنان که خود امام کتبی در این زمینه دارند. 2- وجود احادیث جعلی در روایات. 3- انواع راویان و انواع احادیث. ۴- مبانی امام علی(ع) درباره حل اختلاف الحدیث، چنان که امام در این زمینه مباحثی را مطرح کردهاند که در اینجا بررسی شده است. ۵ - مبانی فهم حدیث که از جمله آنها تصحیح تحریفات در روایات پیامبر (ص) است. ۶- دیدگاه امام(ع) درباره سند احادیث که باید متصل نقل شود. 7- وجود احادیث صعب مستصعب در روایات اما م علی(ع) و دیدگاه امام در این زمینه .این موارد نشان می دهد که امام علی(ع) مواردی از علم حدیث را در روایات خود نقل کرده و بر آن تأکید داشتهاند و این در واقع اهمیت این علم را می رساند و اینکه ائمه(ع) از ابتدا به این مسئله توجه داشتهاند.
کلید واژگان
علم الحدیثامام علی(ع)
حدیث نگاری
اختلاف الحدیث
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد تفسیراستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان




