• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشکوة
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مشکوة
    • دوره 35, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ماهیت انتقام الهی و تفاوت آن با انتقام‌‬های بشری

    (ندگان)پدیدآور
    شریفی, محمداشتیاقی راد, نسرین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    519.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در آیاتی از قرآن، صفت انتقام که به ظاهر از صفات ناپسند انسانی است، به خداوند نسبت داده شده و گاه خداوند، «ذو انتقام و منتقم» خوانده شده است. انتقام در عرف عام به معنای «تلافی برای تشفی خاطر» است و در آیات و روایات، انسان‌ها از انتقام گرفتن نهی شده­‌اند. در این پژوهش که به روش توصیفی _ تحلیلی و با توجه به آیات و روایات و دیدگاه مفسران قرآن انجام شده است، چگونگی انتساب این صفت به خداوند متعال بررسی شده و این نتایج به دست آمد ­که واژه انتقام در اصل، دارای مفهوم «کیفردادن گناهکار» و نه «مقابله به مثل در کارها» است. روشن است که مجازات ستمکاران گردنکش و زورمندان ستمگر، نیکو و لازم است و عدل و حکمت الهی، چشم‌پوشی کردن از آن را برنمی‌تابد. انتقام سه گونه است: انتقام ممدوح و لازم؛ انتقام جایز؛ انتقام مذموم. مهم‌ترین ویژگی‌های انتقام الهی عبارت‌اند از: هدفمند بودن، فراگیر بودن، سخت بودن و عدالت محور بودن. مهم‌ترین علل انتقام الهی نیز کفر، ظلم، تکذیب، رویگردانی از آیات الهی و ایمان نیاوردن به پیامبر است.
    کلید واژگان
    ماهیت انتقام خداوند
    ‌علل انتقام الهی
    انتقام انسان
    انتقام ممدوح
    انتقام جایز
    انتقام مذموم

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    بنیاد پژوهشهای اسلامی
    Islamic Research Foundation
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه مازندران
    علوم قرآن، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    1683-8033
    URI
    http://mishkat.islamic-rf.ir/article_95391.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/298504

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارائه مدلی برای تبیین انتقام‌گیری مشتری 

      رعنایی کردشولی, حبیب الله؛ عسکری فر, کاظم؛ بلندپرواز, محمدامین (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2022-09-23)
      امروزه مردم به‌طور فزاینده‌ای در حال انتقام‌گیری در مورد مسائل مختلف هستند، لذا آشنایی با این قبیل از رفتارهایِ مشتریان و همچنین چگونگی بروز آن‌ها حائز اهمیت می­باشد. ازاین‌رو هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه­های ...

    • طراحی الگوی چگونگی پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی با روش ISM 

      شریعت نژاد, علی؛ منیشداوی, الهه؛ موسوی زاده, سیده مریم (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)
      پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی چگونگی پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی با روش ISM انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد و مدیران حوزه ...

    • تحلیلی بر پیش آیندها و پس آیندهای انتقام الکترونیک مشتریان: رویکرد داده بنیاد 

      ابراهیمی, ابوالقاسم؛ مسعودی, نازنین (دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran, 2024-01-21)
      فراگیرتر شدن اینترنت در عصر جدید و دسترسی بیشتر مشتریان به امکانات الکترونیک در تعامل با شرکت ها، همچون یک شمشیر دولبه عمل می کند. صنایع خدماتی از طریق این ابزار بر کیفیت، سرعت و تنوع دامنه ارتباطی خود با مشتریان می افزایند ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب