ماهیت انتقام الهی و تفاوت آن با انتقامهای بشری
(ندگان)پدیدآور
شریفی, محمداشتیاقی راد, نسریننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در آیاتی از قرآن، صفت انتقام که به ظاهر از صفات ناپسند انسانی است، به خداوند نسبت داده شده و گاه خداوند، «ذو انتقام و منتقم» خوانده شده است. انتقام در عرف عام به معنای «تلافی برای تشفی خاطر» است و در آیات و روایات، انسانها از انتقام گرفتن نهی شدهاند. در این پژوهش که به روش توصیفی _ تحلیلی و با توجه به آیات و روایات و دیدگاه مفسران قرآن انجام شده است، چگونگی انتساب این صفت به خداوند متعال بررسی شده و این نتایج به دست آمد که واژه انتقام در اصل، دارای مفهوم «کیفردادن گناهکار» و نه «مقابله به مثل در کارها» است. روشن است که مجازات ستمکاران گردنکش و زورمندان ستمگر، نیکو و لازم است و عدل و حکمت الهی، چشمپوشی کردن از آن را برنمیتابد. انتقام سه گونه است: انتقام ممدوح و لازم؛ انتقام جایز؛ انتقام مذموم. مهمترین ویژگیهای انتقام الهی عبارتاند از: هدفمند بودن، فراگیر بودن، سخت بودن و عدالت محور بودن. مهمترین علل انتقام الهی نیز کفر، ظلم، تکذیب، رویگردانی از آیات الهی و ایمان نیاوردن به پیامبر است.
کلید واژگان
ماهیت انتقام خداوندعلل انتقام الهی
انتقام انسان
انتقام ممدوح
انتقام جایز
انتقام مذموم
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه مازندرانعلوم قرآن، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
1683-8033Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارائه مدلی برای تبیین انتقامگیری مشتری
رعنایی کردشولی, حبیب الله؛ عسکری فر, کاظم؛ بلندپرواز, محمدامین (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2022-09-23)امروزه مردم بهطور فزایندهای در حال انتقامگیری در مورد مسائل مختلف هستند، لذا آشنایی با این قبیل از رفتارهایِ مشتریان و همچنین چگونگی بروز آنها حائز اهمیت میباشد. ازاینرو هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای ...
-
طراحی الگوی چگونگی پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی با روش ISM
شریعت نژاد, علی؛ منیشداوی, الهه؛ موسوی زاده, سیده مریم (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-09-22)پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی چگونگی پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی با روش ISM انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد و مدیران حوزه ...
-
تحلیلی بر پیش آیندها و پس آیندهای انتقام الکترونیک مشتریان: رویکرد داده بنیاد
ابراهیمی, ابوالقاسم؛ مسعودی, نازنین (دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran, 2024-01-21)فراگیرتر شدن اینترنت در عصر جدید و دسترسی بیشتر مشتریان به امکانات الکترونیک در تعامل با شرکت ها، همچون یک شمشیر دولبه عمل می کند. صنایع خدماتی از طریق این ابزار بر کیفیت، سرعت و تنوع دامنه ارتباطی خود با مشتریان می افزایند ...




