دوره 38, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • مسئلۀ تنوع در انسان (چیستی، حکمت و دلالت‌های تربیتی آن) 

    شه گلی, احمد (بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2020-02-20)
    بحث «تنوع» یکی از موضوعاتی است که پرداختن به آن، ابعاد مهمی از مباحث انسان‌شناسی را آشکار می­کند. اهمیت این موضوع به گونه­ای است که خداوند در قرآن در موارد متعددی از تنوع موجودات  (اختلاف الوان) سخن به میان آورده و در ...

  • معنای واژۀ «مستمرّ» در آیۀ (وَإِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَیَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ) با تکیه بر بافت زبانی و غیر زبانی 

    قاسم‌نژاد, زهرا؛ کشفی, سیده محبوبه (بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2020-02-20)
    واژۀ « مستمرّ» در آیۀ شریفۀ (وَإِنْ یَرَوْا آیَةً یُعْرِضُوا وَیَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ) (قمر /2) از واژگان قرآن­کریم است که مفسران در بیان معنای آن دچار اختلاف شده و آرای گوناگونی را مطرح نموده­اند؛ ...

  • مبانی سنخ‌شناسی در قرآن کریم 

    مروتی, سهراب؛ سپیدنامه, بهروز؛ کرمی, صدیقه (بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2020-02-20)
     «سنخ‌شناسی»یکی از روش‌های تبیین مباحث در علوم مختلف است که از آن به طور گسترده در قرآن کریم استفاده شده است. در این پژوهش به روش توصیفی_ تحلیلی «مبانی» و «اصولی» که قرآن کریم بر اساس آن‌ها سنخ‌ها را تعریف ...

  • بازیابی جهات اهمیت فواصل قرآنی 

    آخوندی, علی‌اصغر (بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2020-02-20)
    «فاصله» در پایان آیات، پدیده‌ای قرآنی است که تجلیگر اعجاز و بلاغت آن است. دربارۀ این اصطلاح که از زمان سیبویه ( م180ق) برای فرجام آیات به کار رفت تاکنون، کم و بیش بحث شده است؛ اما به نظر می‌رسد هنوز زوایای بسیار زیادی از ...

  • مقابله با کرونا در عرصۀ فرهنگ 

    سلمانی رحیمی, امیر (بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2020-02-20)

  • چیستی متعلّق «همّت به و همّ بها» و معنای «سوء» و «فحشاء» در آیۀ 24 سورۀ یوسف 

    براتی, حسین؛ اسماعیلی‌زاده, عباس (بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2020-02-20)
    مفسّران دربارۀ چیستی متعلّق «همّت به» و «همّ بها» و نیز دو واژۀ «سوء» و «فحشاء» در آیۀ 24 سورۀ یوسف(ع) اختلاف دارند. گروهی معتقدند «همّ» از طرف یوسف(ع) و زلیخا و یا فقط یوسف(ع) به ضرب و قتل بود و لذا عموم قائلان به این ...