مرور دوره 28, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11
-
اصلاح الگوی مصرف در پرتو فرهنگ سادهزیستی (با تأکید بر آموزههای قرآنی)
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)امروزه یکی از مشکلات جوامع، نادیده گرفتن اقتصاد و میانهروی در مصرف مال و عدم توازن هزینه و درآمد است. این نوشتار تحلیلی است بر ترویج فرهنگ سادهزیستی از نگاه آموزههای دینی که نتیجه آن اصلاح الگوی مصرف در جامعه ...
-
نگاهی به الگوی مصرف از منظر امام رضا(ع)
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)برای یافتن راه درست زندگی کردن و چگونه هزینه نمودن طبق تعلیمات پیشوایان سعی میکنیم تا الگوی مصرف از منظر امام رضا (ع) را در محورهای زیر با تطبیق برخی آیات مورد بررسی قرار دهیم: شناختشناسی الگوی مصرف؛ بهره بردن از نعمتها؛ ...
-
بسترها و زمینههای شکلدهنده مصرف صحیح
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)زمینههای فکری و اعتقادی در شکلگیری شخصیت انسان نقش بسیار دارند. مصرف نیز از این اصل مستثنی نشده و چگونگی آن وابسته به بسترها و زمینههایی است که برای مصرف کننده حاصل آمده است. امانتداری و مسئولیت پذیری دو اصل اساسی در ...
-
اعتدال و میانهروی در آموزههای رضوی
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)اصلاح الگوی مصرف به معنای نهادینه کردن بهرهبرداری معقول از منابع و امکانات موجود است. نویسنده نخست به تفاوت رویکرد فلسفی و دینی اعتدال اشاره میکند و پس از آن، اعتدال در مصرف را از نگاه امام رضا(ع) به همراه شاخصها و ...
-
باورها و تأثیر آن در اصلاح الگوی مصرف
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)بشر امروز به شکل فزایندهای در حال مصرف همه چیز حتی مصرف خود برای دستیابی به لذتهای خیالی است. این سبک زندگی که محصول نگرش غیر دینی به انسان و کمال اوست بحرانهای زیستی، معرفتی و اخلاقی در پی داشته و او را از حقیقت خویش ...
-
آثار رعایت حقوق دیگران در اعتدال جامعه و الگوی مصرف
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)رعایت حقوق دیگران مبتنی بر شناخت درست حقوق رهبری و مردم بوده و از جمله عواملی است که در اعتدال جامعه و اصلاح الگوی مصرف، تأثیر بسزایی دارد. نویسنده در این مقاله با استناد به پارهای از آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، آثار ...
-
اصول و شاخصههای مصرف صحیح و کارآمد
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)تغییر و تحوّل پیوسته در نوع کالاهای مصرفی و دگرگونی شرایط و گونهگون بودن فرهنگها، شرایط جغرافیایی و ویژگیهای فردی، امکان ارائه مصادیق خاص مصرفی برای همه افراد را ناممکن میسازد بنابراین، آنچه ممکن، مفید و مطلوب ...
-
آثار اقتصادی مصرف صحیح
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)به همان اندازه که مصرف ناصحیح امری ناپسند و مذموم است، مصرف صحیح، امری مقدس و پسندیده است؛ قرآن مصرف درست را همراه مفاهیمی مانند: پارسایی، نیکرفتاری، سپاسگزاری، حقمحوری و پرهیز از افراط و ...
-
مبانی نظری اصلاح الگوی مصرف در قرآن و حدیث
(بنیاد پژوهشهای اسلامیIslamic Research Foundation, 2010-02-20)توسعه و پیشرفت، یکی از آرمانهای والای جوامع بشری است. ارائة الگوی مطلوب برای تحقق این ایده از ضرورتهای اجتنابناپذیری است که در تمامی مکتبهای بشری و الهی بدان پرداخته شده است. پژوهش حاضر درپی آن است تا مبانی نظری ...



