میزان آگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از مصادیق سرقت علمی و عوامل مؤثر بر آن
(ندگان)پدیدآور
جمشیدی بروجنی, گیتیسعیدی, مریمحیدری, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مصادیق سرقت علمی و عوامل مؤثر بر آن به منظور ارائهی راهکارهایی جهت جلوگیری از سرقت علمی در دانشگاهها است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی و ابزار آن پرسشنامهای محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی محتوایی (صوری) و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد (8/0=ɑ). جامعهی آماری مورد نظر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود (4765 N=) که از این میان، تعداد 354 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان آشنایی دانشجویان با مصادیق سرقت علمی با توجه به میانگین به دست آمده (14/3) متوسط است. همچنین، عوامل مؤثر بر سرقت علمی به ترتیب : عوامل پرورشی، اقتصادی، فناورانه، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی هستند.
نتیجهگیری: تسلط ناکافی دانشجویان به همهی جوانب موضوع پژوهش، توانایی مالی و دادن وجه به شخصی به منظور انجام کار تحقیقاتی یا پروژه، مدرک گرا بودن، کوتاهی در انجام تکالیف محول شده و تأخیر در انجام آنها و آموزشندادن شیوهی صحیح نگارش مقالهی علمی در دانشگاه به دانشجویان به عنوان مهمترین دلایل شناسایی شدند.
کلید واژگان
سرقت علمیاخلاق پژوهشی
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه شهید چمران اهواز
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهوازکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی و مسئول بخش اسناد کتابخانهی مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز




