ارزیابی محتوایی میز مرجع دیجیتال کتابخانههای مرکزی برترین دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
(ندگان)پدیدآور
جمشیدی قهفرخی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تعیین میزان بهرهمندی کتابخانههای مرکزی برترین دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران از خدمات مرجع دیجیتال و همچنین بررسی میزان تطابق این خدمات با معیار ارزیابی میز مرجع دیجیتال کتابخانههای ایران است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است و جامعه پژوهش در این مطالعه وبسایت کتابخانههای مرکزی 72 دانشگاه و پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که به عنوان برترین دانشگاهها در قالب 68 رتبه در وبسایت رتبهبندی دانشگاههای کشورهای اسلامی معرفی شدهاند. ابتدا برخورداری این کتابخانهها از میز مرجع دیجیتال تعیین شد، سپس میز مرجع دیجیتال کتابخانههای ایران از نظر محتوایی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از بین 72 دانشگاه مورد بررسی 31 دانشگاه (05/43 درصد) از خدمات میز مرجع دیجیتال برخوردار هستند. از بین دانشگاهها، دانشگاه شاهد با رتبه علمی 29، بالاترین درصد شمول ویژگیهای میز مرجع دیجیتال را داراست و پس از آن دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد. به طور کلی میزان شمول ویژگیهای میز مرجع دیجیتال در کلیه کتابخانهها 73/7% است. نتیجهگیری: بین رتبه دانشگاه و میزان برخورداری از ویژگیهای میز مرجع دیجیتال همبستگی وجود دارد، بدین معنا که با بالاتررفتن رتبه دانشگاه میزان برخورداری از ویژگیهای میز مرجع دیجیتال نیز بالاتر میرود.
کلید واژگان
میز مرجع دیجیتالخدمات مرجع
دانشگاههای برتر. وزارت علوم
تحقیقات و فناوری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01




