تحلیل محتوای تصاویر کتابهای داستانی کودکان رده سنی ب و ج در دهه 80
(ندگان)پدیدآور
میرحسینی, زهرهاباذری, زهرامعدنی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر کتابهای داستانی تالیفی گروه سنی ب و ج در دههی 80 میباشد تا مشخص شود که تصویرگری آنها در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد. روش: نگارش این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوای مفهومی است. در این راستا ابتدا معیارهای ارزیابی تصاویر و شرایط ظاهری کتاب، از شورای کتاب کودک و همین طور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانگردآوری شد و پس از تهیه سیاهه وارسی از روی این معیارها و ادغام آنها بر اساس نظر متخصصان کتابداری و ادبیات کودکان، به تحلیل محتوای 335 عنوان کتاب ( بطور تصادفی) که بین سالهای80 تا 89 چاپ شده بودند، پرداخته شد. یافتهها: در این پژوهش چهار عامل 1. توجه به عوامل ظاهری 2. مرتبطبودن تصاویر با محتوای داستان 3. مرتبطبودن تصاویر با نیازهای گروه سنی ب و ج 4. وضعیت کیفیت تصاویر، مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج نشان میدهد که در مورد عامل اول 38/55% وضعیت مطلوب و 7/30% نامطلوب داشتند، در عامل دوم 70% وضعیت مطلوب و 2% نامطلوب بودند، در عامل سوم 3/60% وضعیت مطلوب و 16% نامطلوب داشتند و در عامل چهارم 73/44% وضعیت مطلوب و 27% نامطلوب بودند. نتیجهگیری: با توجه به آمار بدستآمده، کتابهای چاپ شده در دهه 80، وضعیت نسبتا مناسبی در زمینههای "توجه به عوامل ظاهری" و " مرتبطبودن تصاویر با نیازهای گروه سنی" داشتند و به "مرتبطبودن تصاویر با محتوی داستان" بیش از مسائل دیگر توجه شده بود و به مقوله "کیفیت تصاویر " کمتر از بقیه موارد توجه شده بود.
کلید واژگان
تحلیل محتواادبیات کودکان و نوجوانان
تصویرگری کتاب
کودکان
داستان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال




