طراحی مدل سیاستگذاری فرهنگی رسانه ملی
(ندگان)پدیدآور
مظفر, حسینرضائیان, مهدیحاجی پروانه, عباسعلیالهامبخش, مجید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهی رادیو و تلویزیون که تلفیقی از تکنولوژی و فرهنگ است، وقتی در فرآیند تصمیمسازی و سیاستگذاری قرار میگیرد، دچار دوگانگی میشود. جنبه فرهنگی رسانه آکنده از امور مجازی و دلالتهای لفظی است و در فرایند سیاستگذاری، تحت تاثیر ساختارهای سازمانی قرار میگیرد. در نقطه مقابل، بخش تکنیکال رسانه در عصر انفجار اطلاعات بر فرهنگ سیطره یافته و سیاستگذاری فرهنگی را به سمت ساختار فناورانه متمایل ساخته است. در این شرایط برخی متفکران رسانه درخصوص قربانی شدن هنر در پای فناوری هشدار میدهند و از خدشهدار شدن رابطه انسان با هستی و جهان واقعی در دوره قدرت نمایی رسانههای مجازی ابراز نگرانی میکنند. نوع این تحقیق با عنایت به ماهیت مسئله و ویژگی اهداف و سؤالات آن و لزوم قرار داشتن در چارچوب نظریهپردازی و مدلسازی؛ « توسعهای-کاربردی » می باشد. برای این تحقیق از روش داده بنیاد با رویکرد تحلیل محتوا برگزیده استفاده شده است. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه عمیق و گروههای متمرکز و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه کد گذاری که نوعی تحلیل محتوا در روش داده بنیاد محسوب میشود.در این تحقیق برای طراحی مدل سیاستگذاری فرهنگی رسانه مدل از هر دو رویکرد تجویزی و توصیفی استفاده شده است. در نهایت، باتوجه به تحولات مهم تکنولوژیک در رسانهملی و شناخت ویژگیهای محتوا و ساختار از طریق گفتگو با کارشناسان خبره منتخب، مدلی چندوجهی برای سیاستگذاری فرهنگی رسانهملی طراحی شد که ضمن شناسایی شاخصها و مولفههای فرهنگ ایرانی – اسلامی، به شرایط نوین رسانه نیز توجه دارد.
کلید واژگان
سیاستگذاری فرهنگیرسانهملی
طراحی مدل
مدل راهبردی
نظریهپردازی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی -دانشکده مدیریت راهبردیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجاییعضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
دکترای امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشجوی دوره اول فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی



