طراحی الگوی فرهنگ سیاسی مطلوب در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور
(ندگان)پدیدآور
ناظمی اردکانی, مهدیزرگر, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«فرهنگ سیاسی مطلوب» در نظام راهبردی فرهنگی کشور، در تلاقی با دیگر اندیشههای راهبردی بوده و همواره گویای رویکردهای معرفتشناختی کنشگران سیاسی، دولتمردان و نیروهای اجتماعی است. در این عرصه، دغدغه منافع ملی، رفتار سازنده و همسازی بین کنشگران سیاسی مورد تأکید است. با نظر به تفاوت نگرش و رویکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درون نظام، پیروی از نگرش واحد متصور نیست. از سوی دیگر قرار گرفتن جامعه در طیف ناهمسازی (منازعه) نیز موجب اختلاف شده و سرمایه اجتماعی نظام را دچار چالش مینماید. با عنایت به موارد فوق و مدنظر قرار دادن این نکته که با تغییر نظامهای سیاسی گذشته (قاجار، پهلوی اول و دوم) و استقرار جمهوری اسلامی، جامعه ایران هنوز شاهد برخی رفتارهای ناهمسازانه و اختلاف برانگیز در سطوح ملی و راهبردی میباشد؛ پژوهش حاضر با هدف «طراحی الگوی فرهنگ سیاسی مطلوب در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور» به رشته تحریر درآمده است. در پژوهش حاضر از روش تحقیق اسنادی، پرسشنامه و مصاحبه با چهل نفر از صاحبنظران خبره بهره گرفته شده است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل ساختار عاملی استفاده گردید که نتیجه آن ارائه «مدل مفهومی فرهنگ سیاسی مطلوب» مشتمل بر پنج عامل، سیزده مؤلفه و بیستوچهار شاخص میباشد.
کلید واژگان
مدیریت راهبردیفرهنگ
فرهنگ سیاسی مطلوب
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی -دانشکده مدیریت راهبردیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام) و نویسنده مسئولدانشآموخته دکتری رشته مهندسی سیستمهای فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام)



