ارزیابی ضرورت توسعه مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی ایران بهمثابه تغییری راهبردی
(ندگان)پدیدآور
محمودزاده, ابراهیمتقیزاده بیرامی, غفور
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت دانش در مدتزمان کوتاه ظهور خود جایگاه قابلاعتنایی در مؤسسات پیشرو در صنعت و خدمات بخشهای غیردولتی احراز کرده است؛ در این میان بخش عمومی و دولتی هم نسبت به تحولات نظری و عملی در حوزه مدیریت دانش بیاعتنا نبوده است. به همین جهت تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ضرورت طراحی، تدوین و استقرار راهبردهای مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی و دولتی بهعنوان یک تغییر راهبردی از طریق توصیف وضع موجود مدیریت دانش و پی بردن بهضرورت مذکور بر اساس دیدگاههای خبرگان و متخصصان مطالعات راهبردی و مدیریت عمومی و دولتی انجامشده است. ابزار پرسشنامه برای فهم نظر خبرگان و مدل (APO) و الگوی تغییر راهبردی (UNDP) برای ارائه الگوی تغییر مورداستفاده بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای بوده و به روش اسنادی، پیمایشی انجامشده است؛ نتایج تحقیق نشان میدهد که در حال حاضر مدیریت دانش برای مدیران دستگاههای عمومی و دولتی و دولتی چندان شناختهشده نیست و میزان برنامههای آموزش مدیریت دانش در بخش عمومی و دولتی بسیار کم بوده و همچنین خطمشیهای موجود- علیرغم تأکید سیاستهای کلی نظام اداری، ابلاغی مقام معظم رهبری- حمایت زیادی از توسعه مدیریت دانش نمیکنند. ضرورت فرهنگسازی و بهرهگیری از یک الگوی تغییر راهبردی جهت اشاعه و توسعه مدیریت دانش در دستگاههای عمومی و دولتی و دولتی نیاز اساسی برجسته بوده و نقطه تلاقی مدیریت دانش و مدیریت در بخش عمومی و دولتی محسوب میشود
کلید واژگان
مدیریتدانشاشاعه مدیریتدانش
آموزش مدیریتدانش
مدیریتدانش عمومی و دولتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی -دانشکده مدیریت راهبردیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشترمدرس دانشگاه فنی و حرفهای، دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئول



