تدوین و اولویتبندی راهبردهای توسعه اتوبوسرانی در کلانشهر اهواز
(ندگان)پدیدآور
فیروزی, محمد علیگودرزی, مجیدنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روندرشدشتابانکلانشهرهادرجهان،توأمباافزایشجمعیتدراینشهرها،مشکلاتمتعددیرامانندمعضلترافیکواختلالدرسامانهحملونقلدرونشهریبهوجودآوردهاست.ازاینرو،معضلمذکورازچالشهایاساسیفرارویبرنامهریزیشهریدراواخرقرنبیستمبودهکهبردستیابیبهاهدافتوسعهپایدارشهریتأثیر منفیگذاشتهاست.افزایشسریعوسایلحملونقلموتوریبهویژهاتومبیلواستفادهزیادازآندرشهرهایکشورومشخصاًدرکلانشهراهوازهمراهبارشدجمعیت،گسترشبیرویهآن، مهاجرتهای فزایندهونیزعدمبرنامهریزیهایعلمیوجامعومشکلاتعدیدهسیستمحملونقلعمومیباعثبروزمشکلاتینظیرآلودگیهایشدیدزیستمحیطی،تراکمهایترافیکیزیادوخستهکننده،اتلافزیادوقتشهروندان،مصرفبیشازحدانرژی،ناامنیمسیرهاوتصادفاتشدهوزندگیدراینکلانشهر رادشواروازنظررفاهوآسایشدچارتنزلکردهاست. با عنایت به موارد مطرحشده؛ پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی راهبردهای توسعه اتوبوسرانی در کلانشهر اهواز تدوینشده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعهای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. بر مبنای مدل بررسی و تجزیهوتحلیلموقعیتSWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، شناخت و ارزیابی وضع موجود صورت گرفت و پسازآن با توجه به معیارهای شناساییشده، اقدام به تدوین استراتژیهای چهارگانه شد. درنهایت با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چند معیاره FDEMATEL اقدام به اولویتبندی راهبردها شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که راهبردهای: (1) الزام و تعهد دولت به تأمین اعتبارات موردنیاز در راستای قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت؛ (2) فراهمنمودنبسترلازمو تسریع در اجرایمدیریت یکپارچهشهری؛ (3) تعریف طرحهای درآمدزا باهدف توانمندسازیافزایشدرآمدسازمان و ایجاد منابع درآمدی جایگزین روشهای متداول موجود در شهرداری بهجای افزایش و فروش تراکم و …؛ (4) اعمال مدیریتیکپارچهحملونقلوترافیکشهرى(مدیریتبرسفرهایشهری؛مدیریتبرپارکینگها؛ مدیریتناوگانیوشبکهحملونقلعمومی؛مدیریتبرفرهنگسازی ترافیک؛ مدیریت برشهرسازی؛ مدیریتبراورژانسها؛مدیریتشبکهترافیک؛مدیریتبراستانداردسازی،نصبونگهداریخدمات ترافیکی؛مدیریتمکانیزهترافیک؛مدیریتبرمهندسیترافیک؛مدیریتبرتحقیقوتوسعه)؛ (5) شناختاثرات متقابلحملونقلباابعادمختلفجامعه(اقتصادی،اجتماعیوزیستمحیطی) و برقراری تعادل بین این ابعاد در جهت دسترسی به حملونقل پایدار؛ و (6) توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند(ITS) به ترتیب جزء اولویتدارترین راهبردها در برنامهریزی و توسعه اتوبوسرانی کلانشهر اهواز شناختهشدهاند.
کلید واژگان
اتوبوسرانیبرنامهریزی راهبردی
دیمتل فازی
کلانشهر اهواز
حمل و نقل همگانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراناستادیار، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران




