• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه اتوبوس‌رانی در کلان‌شهر اهواز

    (ندگان)پدیدآور
    فیروزی, محمد علیگودرزی, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.038 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    روندرشدشتابانکلانشهرهادرجهان،توأمباافزایشجمعیتدراینشهرها،مشکلاتمتعددیرامانندمعضلترافیکواختلالدرسامانهحمل‌ونقلدرون‌شهریبهوجودآوردهاست.ازاین‌رو،معضلمذکورازچالش‌هایاساسیفرارویبرنامه‌ریزیشهریدراواخرقرنبیستمبودهکهبردستیابیبهاهدافتوسعهپایدارشهریتأثیر منفیگذاشتهاست.افزایشسریعوسایلحمل‌ونقلموتوریبه‌ویژهاتومبیلواستفادهزیادازآندرشهرهایکشورومشخصاًدرکلان‌شهراهوازهمراهبارشدجمعیت،گسترشبی‌رویهآن، مهاجرت­های فزایندهونیزعدمبرنامه‌ریزی‌هایعلمیوجامعومشکلاتعدیدهسیستمحمل‌ونقلعمومیباعثبروزمشکلاتینظیرآلودگی‌هایشدیدزیست‌محیطی،تراکم‌هایترافیکیزیادوخسته‌کننده،اتلافزیادوقتشهروندان،مصرفبیش‌ازحدانرژی،ناامنیمسیرهاوتصادفاتشدهوزندگیدراینکلان‌شهر رادشواروازنظررفاهوآسایشدچارتنزلکردهاست. با عنایت به موارد مطرح‌شده؛ پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه اتوبوس‌رانی در کلان‌شهر اهواز تدوین‌شده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعه­ای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. بر مبنای مدل بررسی و تجزیه‌وتحلیلموقعیتSWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، شناخت و ارزیابی وضع موجود صورت گرفت و پس‌ازآن با توجه به معیارهای شناسایی‌شده، اقدام به تدوین استراتژی­های چهارگانه شد. درنهایت با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چند معیاره FDEMATEL اقدام به اولویت‌بندی راهبردها شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که راهبردهای: (1) الزام و تعهد دولت به تأمین اعتبارات موردنیاز در راستای قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت؛ (2) فراهمنمودنبسترلازمو تسریع در اجرایمدیریت یکپارچهشهری؛ (3) تعریف طرح­های درآمدزا باهدف توانمندسازیافزایشدرآمدسازمان و ایجاد منابع درآمدی جایگزین روش‌های متداول موجود در شهرداری به‌جای افزایش و فروش تراکم و …؛ (4) اعمال مدیریتیکپارچهحمل‌ونقلوترافیکشهرى(مدیریتبرسفرهایشهری؛مدیریتبرپارکینگ‌ها؛ مدیریتناوگانیوشبکهحمل‌ونقلعمومی؛مدیریتبرفرهنگ‌سازی ترافیک؛ مدیریت برشهرسازی؛ مدیریتبراورژانس‌ها؛مدیریتشبکهترافیک؛مدیریتبراستانداردسازی،نصبونگهداریخدمات ترافیکی؛مدیریتمکانیزهترافیک؛مدیریتبرمهندسیترافیک؛مدیریتبرتحقیقوتوسعه)؛ (5) شناختاثرات متقابلحمل‌ونقلباابعادمختلفجامعه(اقتصادی،اجتماعیوزیست‌محیطی) و برقراری تعادل بین این ابعاد در جهت دسترسی به حمل‌ونقل پایدار؛ و (6) توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند(ITS) به ترتیب جزء اولویت­دارترین راهبردها در برنامه‌ریزی و توسعه اتوبوس‌رانی کلان‌شهر اهواز شناخته‌شده‌اند.
    کلید واژگان
    اتوبوس‌رانی
    برنامه‌ریزی راهبردی
    دیمتل فازی
    کلان‌شهر اهواز
    حمل و نقل همگانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    استادیار، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_50932.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297986

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب