• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رویکرد استوار سناریو محور برای مساله مسیریابی وسایط نقلیه تحت شرایط رقابتی با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی بهبودیافته

    (ندگان)پدیدآور
    سلامت بخش ورجوی, علیرضاتوکلی مقدم, رضاعلینقیان, مهدینجفی, اسماعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.170 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این تحقیق، ارایه یک مدل ریاضی جدید از مساله مسیریابی وسایط نقلیه به منظور بیشینه‌سازی سود قابل کسب تحت شرایط عدم قطعیت شروع سرویس‌دهی توزیع کنندگان رقیب به مشتریان با استفاده از رویکرد بهینه­سازی استوار تحت سناریو است. با توجه به دنیای واقعی، در اکثر مواقع بیش از یک توزیع کننده در شبکه توزیع وجود دارد و زمان شروع سرویس‌دهی به مشتریان، تاثیر قابل توجهی در سود قابل کسب توزیع‌کنندگان دارد. از سوی دیگر، به دلیل تغییرات در تقاضای مشتریان‌، ترافیک، ‌اوضاع جوی و غیره توالی سرویس‌دهی به مشتریان توسط رقبا تغییر می‌کند، به همین جهت برنامه‌ریزی جهت ارایه سرویس به مشتریان زودتر از رقبا با عدم قطعیت مواجه است. به همین جهت از رویکرد استوار سناریو محور در این مقاله استفاده شده است. مزیت استفاده از رویکرد پیشنهادی نسبت به رویکرد قطعی آن است که با وجود کاهش سود کسب شده، ریسک سود از دست رفته‌ کاهش خواهد یافت و جواب‌های بهینه شدنی خواهد بود. به منظور ارزیابی کارآیی مدل ارایه شده از استراتژی الگوریتم تکامل تفاضلی بهبود یافته استفاده شد و نتایج به دست آمده در ابعاد کوچک و متوسط با نتایج حاصل از روش حل دقیق مقایسه گردید. همچنین به منظور ارزیابی الگوریتم پیشنهادی تعدادی مساله نمونه در ابعاد بزرگ ایجاد و نتایج با یکی از استراتژی‌های الگوریتم تکامل تفاضلی مقایسه و بررسی گردید. نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که الگوریتم پیشنهادی دارای عملکرد محاسباتی بهتری در مقایسه با سایر استراتژی‌های پیشنهادی است.
    کلید واژگان
    الگوریتم تکامل تفاضلی بهبود یافته
    بهینه‌سازی استوار
    مسیر‌یابی وسایل نقلیه
    شرایط رقابتی
    عدم قطعیت
    مهندسی صنایع

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکتری، گروه مهندسی صنایع‌، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، ایران
    دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
    استادیار‌، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_54260.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297960

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب