• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل موثر و بررسی تصادف‌های ترافیکی با استفاده از رویکردهای داده‌کاوی (مطالعه موردی آزادراه تهران-قم)

    (ندگان)پدیدآور
    مسلم, بهزادموحدی سبحانی, فرزادسقایی, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    511.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی و بررسی الگوریتم‌های مختلف داده‌کاوی در تصادفات ترافیکی در ایران، بخصوص در جاده‌های برون شهری است. تصادفات ترافیکی برون شهری یکی از منابع اصلی جهت تجزیه و تحلیل و بررسی شدت حوادث رانندگی و علل موثر برآنها است. در ادامه مجموعه قوانینی که می‌تواند در شناسایی عوامل و تاثیر آن‌ها در کاهش تصادفات موثر باشد استخراج خواهد شد. 5099 رکورد از داده‌های جمع آوری شده از محور تهران- قم در استان تهران مورد استفاده قرار گرفت. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از تکنیک‌های مختلف داده‌کاوی استفاده گردید. به همین منظور از روش ارزیابی انتخاب مبتنی بر همبستگی برای شناسایی عوامل موثر و انتخاب بردار ورودی استفاده گردید. سپس 6 الگوریتم داده‌کاوی، بیزین ساده، لجیستیک، پرسپترون چندلایه، کلاس‌بندی از طریق رگرسیون، قوانین استنتاجی(پارت) و درخت تصمیم‌گیری جی48، برای پیش‌بینی دقت مدل‌های مورد ارزیابی با استفاده از نرم افزار داده‌کاوی وکا مورد استفاده قرار گرفتند؛ همچنین از الگوریتم اپریوری به همراه دو مدل جی48 و پارت جهت استخراج قوانین استفاده شد. نتایج حاصل از استخراج قوانین نشان داد که حضور عامل تصادف در صحنه تصادف، نوع برخورد، مانع دید، موقعیت تصادف، شرایط سطح راه، هندسه محل تصادف و علل مستقیم بیان شده توسط پلیس برای تصادف از مهم‌ترین عواملی بودند که در قوانین استخراج شده از مجموعه قوانین به آن‌ها اشاره شده و بیشترین تعداد تکرار را  داشتند. نتایج نشان دادند که الگوریتم‌های پرسپترون و پارت بهترین عملکرد را در میان سایر الگوریتم‌ها جهت پیش‌بینی در اختیار داشتند.
    کلید واژگان
    پیش‌بینی
    تصادفات ترافیکی
    داده‌کاوی
    مدل سازی
    تصادفات

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
    استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
    دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_58249.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297959

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب