• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل میزان حساسیت جهتی تبدیل موجک در شناسایی هوشمند بافت خرابی های روسازی آسفالتی

    (ندگان)پدیدآور
    شهابیان مقدم, رضاصحاف, سیدعلیمحمدزاده مقدم, ابوالفضلپوررضا, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    996.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     ارزیابی خرابی­های سطحی راه جزء مراحل اصلی فرآیند مدیریت روسازی است. در دهه گذشته، مطالعات وسیعی پیرامون توسعه روش­های خودکار شناسایی خرابی­های روسازی انجام گرفته که غالبا بر پایه بینایی کامپیوتر و فنون پردازش تصویر هستند. یکی از مهم­­ترین اجزای تشکیل­دهنده سیستم­های بینایی ماشین، الگوریتم استخراج ویژگی تصویر است. ویژگی­های بافتی در مقایسه با دیگر ویژگی­ها هم­چون رنگ و ویژگی­های هندسی، اطلاعات جامع­تر و دقیق­تری از الگو­های موجود در ناحیه­های تصویر ارائه می­نمایند. در سال­های اخیر روش­های آنالیز چندرزولوشن هم­چون تبدیل موجک، ابزار کارآمدی جهت تجزیه و تحلیل بافت تصویر با سرعت و دقتی منحصربفرد فراهم آورده است. در این پژوهش، پس از برداشت تصاویر شش گروه مختلف از خرابی­های روسازی آسفالتی در شرایط کنترل شده، به منظور تحلیل ساختاری آن­ها، از 3 نوع تبدیل موجک گسسته دوبعدی شامل موجک­های  Haar، Daubechies 3 و          Coiflet 1 استفاده گردید. علاوه بر تبدیل­های فوق، به منظور آنالیز میزان حساسیت جهتی تبدیل موجک در شناسایی بافت خرابی­ها، تبدیل جهت­دار موجک مختلط دردرختی نیز بر روی تصاویر اعمال گردید. پس از تجزیه تصاویر توسط اعمال تبدیل­های مذکور، آمارگان مرتبه دوم بر پایه ماتریس هم­رخداد و توصیف­گرهای مرتبه سوم و بالاتر بر پایه ماتریس طول تکرار سطوح خاکستری، به منظور تفسیر آماری بافت زیر­باند­های فرکانسی موجک­ها و استخراج بردار ویژگی به­کارگیری گردید. نتایج حاصل از طبقه­بندی تصاویر خرابی بر اساس روش کمینه فاصله ماهالانوبیس، حاکی از آن است که آمارگان مرتبه دوم مستخرج از زیرباندهای تبدیل موجک مختلط دو­درختی و موجک گسسته Haar به ترتیب با دقت کلاس­بندی 99 درصد و 95 درصد، در تشخیص انواع خرابی نتایج بهتری نسبت به سایر الگوریتم­ها حاصل نموده اند. هم­چنین ویژگی­های بافتی حاصل از ماتریس هم­رخداد سطوح خاکستری، به طور میانگین با دقت طبقه­بندی 87 درصد، عملکرد برتری نسبت به آمارگان ماتریس طول تکرار، در کلاسه­بندی تصاویر خرابی به دنبال داشته است.
    کلید واژگان
    آنالیز بافت چندرزولوشن
    حساسیت جهتی
    خرابی روسازی آسفالتی
    فاصله ماهالانوبیس
    موجک مختلط دودرختی
    روسازی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران- راه و ترابری، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار، گروه عمران- راه و ترابری، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار، گروه عمران- راه و ترابری، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استاد، گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_63220.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297956

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب