بهینه سازی سیستم حمل و نقل ادارات با خوشه بندی به روش k میانگین و ترکیب الگوریتم saving و جستجوی ممنوع
(ندگان)پدیدآور
شورورزی, حسیننعیمی, احیدطالعی, محمدنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از راههای کاهش حجم ترافیک و میزان مصرف سوخت، استفاده از سرویسهای حمل و نقل برای کارکنان ادارات و شرکتهای بزرگ و کارخانههاست. برنامهریزی و تخصیص خودروها به کارکنان سازمانها و تعیین مسیرهای جمع آوری آنها از مسائل اصلی این پژوهش میباشد. اینگونه مسائل را "مسئله مسیریابی وسایل نقلیه" میگویند که در دسته مسائل پیچیده بهینهسازی چند هدفه قرار میگیرند. هدف اصلی این مقاله ارائه روشی برای تجزیه این مسئله به چند مسئله تک هدفه و نیز ارائه روشی جدید برای مسیریابی میباشد. لذا در این مقاله ابتدا با استفاده از الگوریتم k میانگین بهبود یافته، مسئله ی مورد تحقیق تبدیل به چند مسئله تک هدفه گردیده و سپس با تلفیق الگوریتم saving و الگوریتم جستجوی ممنوع، کوتاهترین مسیر محاسبه می گردد. نتایج نشان میدهد که استفاده از تلفیق الگوریتم saving و جستجوی ممنوع، نتایج بهتری نسبت به استفاده از الگوریتم جستجوی ممنوع به تنهایی دارد. والگوریتم تلفیقی سرعت بیشتری در رسیدن به پاسخ نهایی دارد.
کلید واژگان
"مسیریابی وسایل نقلیه"" الگوریتم جستجوی ممنوع"
" الگوریتم k میانگین"
"الگوریتم saving"
"سیستم اطلاعات مکانی"
برنامه ریزی حمل و نقل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
استادیار گروه سیستم های اطلاعات مکانی و عضو قطب علمی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی




