ارائه مدل صف برای ارزیابی تأثیر تغییر ظرفیت بر تأخیر وسایلنقلیه در آزادراه
(ندگان)پدیدآور
ناصر علوی, سید صابرندیمی, نویدنخعی, محسننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر ظرفیت بر روی پارامترهای صف است تا با ایجاد تغییر مناسب در ظرفیت بزرگراه بتوان به کارایی راه کمک کرد و تاخیر ناشی از ایجاد صف را کاهش داد. در این پژوهش یک مدل صف قطعی ارائه میشود که بتوانند تأثیر تغییرات ظرفیت گلوگاه آزادراه بر تأخیرهای کاربران را برآورد نماید. فرمولبندی یک مسأله کلی بر مبنای نظریه صف قطعی انجام و با روش عددی نیز حل شده است. سپس یک مسأله نمونه با استفاده از برنامه کامپیوتری کدنویسی و حل گردیده است و در انتها تحلیل حساسیت بر روی تغییرات ظرفیت صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که شاخصهای کارایی صف با افزایش ظرفیت بهبود مییابد. با بررسی موردی هر راه و انجام چنین تحلیل حساسیتی بر روی آن به همراه اعمال سیاست مناسب که موجب تغییر ظرفیت راه شود میتوان تأخیر را کاهش و کارایی مسیر را بهبود بخشید. همچنین روش پیشنهادی در این مقاله به فهم بهتر پدیده شکست در بالادست گلوگاههای ترافیک و مدلهای صف کلان کمک میکند و از تحلیل حساسیت صورت گرفته میتوان جهت کنترل و مدیریت ترافیک استفاده کرد. با استفاده از روش عددی پیشنهادی در این مقاله میتوان برای اشکال مختلف نرخ ورود و خروج ، پارامترهای مربوط به صف در هر سامانه (حتی غیر ترافیکی) را محاسبه کرد و ظرفیتی مناسب با پارامترهای تأخیر مورد انتظار محاسبه نمود.
کلید واژگان
آزادراهتغییر در ظرفیت راه
روش عددی
گلوگاه
نظریه صف
مهندسی ترافیک
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
استادیار، بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایراناستادیار، بخش مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران




