تحلیل اثر بهینه سازی تخصیص واگنها بر کاهش هزینه حملو نقل در شبکه متروی تهران
(ندگان)پدیدآور
نظری, رقیهعرب مازار, علی اکبرمشرفی, رسامنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یک سیستم حملونقل ریلی درونشهری سیستمی است که در آن یک رام قطار در ایستگاههای مشخص و در مسیری بین مبدا و مقصد مشخص تردد میکند. دراینمطالعه،اقدامبهطراحی مدلیجهتبهینهسازیسیستمحملونقل ریلی درونشهری شدهاست.بهینهسازیروشیاستکهبوسیلهآنبهترینجوابممکنبراییکمسئلهباتوجهبههدفتعیینشدهوقیدهایموجود،که همهباتوابعوروابطریاضیمشخصشدهاند،تعیینمیشود. مسئلهبهینهداراییکتابعهدفواحتمالاًچندینقیداستکه مجموعاًخصوصیاتسیستمموردنظررادربرمیگیرند. در این پژوهش یکمدلریاضی خطی عدد صحیحبهمنظور بهینه نمودن تعداد واگنهای تخصیص یافتهبه چهار خط مترو در شهر تهران که با استفاده از نرم افزار winQSB حل شده، پیشنهاد شده است. هدف این مقاله کاهش هزینههای تعمیرات و برق مصرفی واگنها در شبکهی مترو، ارائه یک مدل برنامهریزی شده در جهت تشویق افراد به استفاده از این نوع سیستم حملونقل و در راستای آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلان شهر تهران است. برای ارزیابی مدل پیشنهادی ابتدا وضع موجود با نتایج مدل پیشنهادی مقایسه شده است. نتایج نشان دادهاند مدل پیشنهادی به طور متوسط باعث کاهش 33 درصدی هزینههای وارد شده در مدل (هزینه برق مصرفی و هزینه تعمیرات واگنها) در یک ماه میشود.
کلید واژگان
برنامهریزی خطی عدد صحیحتخصیص بهینه واگن
سیستم حملونقل
هزینهی واگنها
برنامه ریزی حمل و نقل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایراناستاد، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران
استادیار، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران




