• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدلی ترکیبی جهت شناسایی عوامل موثر در مخاطرات حمل و نقل زمینی و اولویت‌بندی نقاط حادثه خیز (مطالعه موردی:محور نیشابور-سبزوار)

    (ندگان)پدیدآور
    بهشتی نیا, محمد علیبرگ بید, هنگامه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    577.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    حملونقلوارتباطاتازبخشهایزیربناییدراقتصادهرکشور وبه‌عنوانیکیازشاخص‌هایتوسعه‌یافتگی برای آنکشورمحسوبمی‌شود. امروزهتصادفاترانندگیبهیکیازجنبه­های مخاطرات در کشورهایدرحالتوسعهتبدیلشدهاست. اصلاح یا حذف نقاط حادثه‌خیز که نقاط سیاه نیز نامیده می­شوند، تأثیر بسزایی در ارتقای ایمنی، کاهش تصادفات ترافیکی، کاهش خسارات و ضایعات دارند. این مقاله سعی در ارائه روشی جهت اولویت‌بندی نقاط حادثه‌خیز مسیرهای مختلف با درنظر گرفتن معیارهای مختلف طبیعی و محیطی تأثیرگذار بر حوادث جاده‌ای دارد.  محور نیشابور- سبزوار و بالعکس به عنوان مطالعه موردی جهت پیاده­سازی روش پیشنهادی در نظر گرفته شده‌است. در ابتدا معیارها با استفاده از مطالعه ادبیات موضوع و نظر خبرگان، شناسایی شده و وزن هریک از معیارهای کمی و کیفی با استفاده از روش منطق دیجیتال بهبود یافته (MDL) محاسبه شده است. سپس با  نظر  خبرگان و با توجه به ابلاغیه‌های وزارت راه و شهرسازی، 7 نقطه حادثه­خیز  شناسایی و اطلاعات مورد نیاز به صورت میدانی جمع آوری شده‌است. در نهایت با استفاده روش تاپسیس (TOPSIS) گروهی  اولویت‌بندی نقاط مذکور انجام شده‌است. یکی از نوآوریهای این تحقیق، ارائه یک مجموعه کامل از معیارها شامل 4 معیار اصلی و 18 زیر معیار به طور همزمان در  ارزیابی حادثه‌خیزی نقاط است که 4 زیرمعیار آن نیز برای اولین‌بار در این تحقیق در نظر گرفته شده­اند. بعلاوه در این تحقیق ترکیب مدل  MDL و TOPSIS گروهی به منظور اولویت بندی نقاط حادثه‌خیز استفاده شده‌است که روشی جدید در این حوزه به شمار می­آید. نتایج نشان می دهد به ترتیب 3 فاکتور تعداد تلفات فوتی، سرعت مجاز و تعداد تصادفات جرحی بیشترین اهمیت را دارند. همچنین از بین نقاط حادثه‌خیز نیز منطقه مسکونی زعفرانیه دارای بیشترین اولویت می‌باشد.
    کلید واژگان
    مخاطرات حمل و نقل
    نقاط حادثه خیز
    تصمیم گیری چندمعیاره
    منطق دیجیتال بهبود یافته
    تاپسیس گروهی
    ایمنی حمل و نقل

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار- مهندسی صنایع - دانشکده فنی و مهندسی - دانشگاه سمنان
    کارشناس ارشد مهندسی صنایع - دانشکده مهندسی - دانشگاه سمنان

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_81733.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297871

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب