• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روشی برای برآورد ترکیب جمعیت شهری با استفاده از برنامه‌ریزی ریاضی به‌منظور برآورد تقاضای سفر

    (ندگان)پدیدآور
    چوپانی, عبدالاحدممدوحی, امیر رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعات حمل‌ونقل، به داده‌های جزئی و جامعی از مشخصات اقتصادی- اجتماعی و سفرهای خانوارهای محدوده موردمطالعه نیاز دارد؛ اما در آمارگیری مبدأ- مقصد، این داده‌ها تنها برای نمونه کوچکی از خانوارها گردآوری می‌شود. لذا، ضروری است با به‌کارگیری (ترکیبی از) داده‌های نمونه و جامعه آماری، این داده‌های جزئی به‌نوعی برای جامعه آماری نیز برآورد شود. این فرآیند، در ادبیات مربوطه تحت عنوان ترکیب جمعیت و در ایران، بیشتر تحت عنوان تعمیم (تعمیم داده‌های نمونه آماری به جامعه آماری) شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد که، ماتریس تقاضای سفر و احجام تخصیص (حجم تردد خطوط برش و کمان‌ها) حاصل از روش تعمیم موجود، معتبر نیست. در این مقاله، یک مدل برنامه‌ریزی خطی پیشنهاد می‌شود که برخلاف روش موجود، همزمان از متغیرهای سطح خانوار و فرد برای تعمیم استفاده می‌کند. روش پیشنهادی، یک ضریب تعمیم برای هر نمونه خانوار (یک ناحیه ترافیکی) به دست می‌آورد به‌نحوی‌که درصد اختلاف مقادیر برآورد و مشاهده متغیرهای اقتصادی- اجتماعی جمعیت نواحی ترافیکی و محدوده موردمطالعه، کمینه شود و جمعیت ترکیبی، همخوانی بهتری با مشاهدات داشته باشد. نتایج حاصل از پیاده‌سازی روش موجود و پیشنهادی برای شهر مقدس مشهد، نشان می‌دهد که ضریب همبستگی برآورد و مشاهده جمعیت نواحی ترافیکی در روش موجود و پیشنهادی به ترتیب برابر 79/0 و 97/0 است. همچنین، ماتریس تقاضای سفر و حجم تردد خطوط برش و کمان‌های شبکه، در روش پیشنهادی معتبر است. خطای حجم تردد خطوط برش در روش موجود برابر 25 درصد و بیش از خطای مجاز 14درصد است؛ درحالی‌که، خطای حجم تردد خطوط برش در روش پیشنهادی کمتر از 14درصد است. جذر میانگین مربع خطا (RMSE) حجم تردد کمان‌ها در روش موجود و پیشنهادی به ترتیب برابر 55 و 26 درصد است.
    کلید واژگان
    تقاضای سفر
    ترکیب جمعیت
    تعمیم داده‌های سفر
    برنامه‌ریزی خطی
    برنامه ریزی حمل و نقل

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-03-20
    1395-01-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت مدرس
    دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_77347.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297868

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب