روشی برای برآورد ترکیب جمعیت شهری با استفاده از برنامهریزی ریاضی بهمنظور برآورد تقاضای سفر
(ندگان)پدیدآور
چوپانی, عبدالاحدممدوحی, امیر رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات حملونقل، به دادههای جزئی و جامعی از مشخصات اقتصادی- اجتماعی و سفرهای خانوارهای محدوده موردمطالعه نیاز دارد؛ اما در آمارگیری مبدأ- مقصد، این دادهها تنها برای نمونه کوچکی از خانوارها گردآوری میشود. لذا، ضروری است با بهکارگیری (ترکیبی از) دادههای نمونه و جامعه آماری، این دادههای جزئی بهنوعی برای جامعه آماری نیز برآورد شود. این فرآیند، در ادبیات مربوطه تحت عنوان ترکیب جمعیت و در ایران، بیشتر تحت عنوان تعمیم (تعمیم دادههای نمونه آماری به جامعه آماری) شناخته میشود. به نظر میرسد که، ماتریس تقاضای سفر و احجام تخصیص (حجم تردد خطوط برش و کمانها) حاصل از روش تعمیم موجود، معتبر نیست. در این مقاله، یک مدل برنامهریزی خطی پیشنهاد میشود که برخلاف روش موجود، همزمان از متغیرهای سطح خانوار و فرد برای تعمیم استفاده میکند. روش پیشنهادی، یک ضریب تعمیم برای هر نمونه خانوار (یک ناحیه ترافیکی) به دست میآورد بهنحویکه درصد اختلاف مقادیر برآورد و مشاهده متغیرهای اقتصادی- اجتماعی جمعیت نواحی ترافیکی و محدوده موردمطالعه، کمینه شود و جمعیت ترکیبی، همخوانی بهتری با مشاهدات داشته باشد. نتایج حاصل از پیادهسازی روش موجود و پیشنهادی برای شهر مقدس مشهد، نشان میدهد که ضریب همبستگی برآورد و مشاهده جمعیت نواحی ترافیکی در روش موجود و پیشنهادی به ترتیب برابر 79/0 و 97/0 است. همچنین، ماتریس تقاضای سفر و حجم تردد خطوط برش و کمانهای شبکه، در روش پیشنهادی معتبر است. خطای حجم تردد خطوط برش در روش موجود برابر 25 درصد و بیش از خطای مجاز 14درصد است؛ درحالیکه، خطای حجم تردد خطوط برش در روش پیشنهادی کمتر از 14درصد است. جذر میانگین مربع خطا (RMSE) حجم تردد کمانها در روش موجود و پیشنهادی به ترتیب برابر 55 و 26 درصد است.
کلید واژگان
تقاضای سفرترکیب جمعیت
تعمیم دادههای سفر
برنامهریزی خطی
برنامه ریزی حمل و نقل
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس