بهینه سازی سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرات با بردار ارزیابی - مطالعه موردی در سازمان اتوبوس رانی
(ندگان)پدیدآور
عطائی, اسفندیارتوکلی مقدم, رضاعزیزی, زینبنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گسترششهرها باعثافزایشتقاضایسفرمیشود. پاسخگوییبه نیازسفرجمعیتشهرهایبزرگ توسطوسایلنقلیه غیرجمعیامکانپذیرنیست. لذارویآوردنبه سمتاستفادهازانواعسیستمهای حملو نقلعمومی،جهت جابجاییمردمدر شهرها،امریبدیهیواجتنابناپذیراست. پارامترهای مختلفی در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی دخیل است که از جمله آنها میتوان به زمان سفر، زمان پیادهروی تا ایستگاه، راحتی سفر، هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و حداکثر پوشش مسیرها و عبور از مراکز اصلی شهر و غیره نام برد، ولی مهمترین پارامتری که باعث افزایش استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی میشود، زمان سفر و هزینه سفر برای متقاضیان است. بنابراین در این مقاله، یک مدل ریاضی چندهدفه با حداقل کردن هزینه و زمان سفر در حالی که مسیرها با حداقل اتوبوس پوشش داده میشود، ارایه میشود. با توجه به پیچیدهگی و سخت بودن مسایل مسیریابی، برای حل این مسأله از الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات با بردار ارزیابی (VEPSO) برای مسیرهای موجود در سیستم اتوبوسرانی شهر اردبیل استفاده و نتایج آن با الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات چندهدفه (MOPSO) مقایسه میشود. مقایسه نتایج الگوریتمها با شاخصهای چندهدفه، کارایی الگوریتم VEPSO را نسبت به MOPSO، برای مطالعه موردی موردنظر نشان میدهد.
کلید واژگان
بهینه سازی انبوه ذرات با بردار ارزیابیحمل و نقل عمومی
سیسنم اتوبوس رانی
مسیریابی وسایط نقلیه
مهندسی صنایع
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نوراستاد دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
دانشگاه پیام نور




