• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    یادداشت پژوهشی مقایسه تثبیت کننده های آهک، سیمان و CBR PLUS برای تثبیت خاک رس

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    470.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به دلیل کاهش شدید مقاومت و قابلیت تورم در حضور آب، خاک رس  یکی از خاکهای مسئله دار در راهسازی می باشد. با این حال، درخیلی از مناطق، خاک رس تشکیل دهنده اصلی خاکهای بسترراه می باشد. یکی از راهکارهای کاهش مشکلات مربوط به خاک رس تثبیت با مواد افزودنی است. از عوامل موثر در انتخاب نوع ماده  تثبیت کننده، تاثیرآن برخصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک مورد نظر در جهت رسیدن به اهداف تثبیت است. این مقاله،  نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی، که درآن اثرات دو ماده تثبیت کننده متعارف آهک و سیمان، و یک تثبیت کننده پلیمری به نام CBR PLUS، برروی یک نوع خاک رس بررسی شده اند را تشریح می کند. درصدهای مختلفی از هریک از مواد تثبیت کننده به خاک مورد نظر اضافه شده و خصوصیات تراکم، حدود اتربرگ، مقاومت فشاری، نسبت باربری کالیفرنیا درحالت خشک و اشباع و نفوذپذیری خاک تثبیت شده مورد ارزیابی قرارگرفته اند. نتایج نشان دهنده این است که CBR PLUS وسیمان دامنه خمیری خاک را از 16 به 9 کاهش می دهند، ولی آهک آن را تا 13 کاهش می دهد. همچنین، اثر CBR PLUS درکاهش نفوذ پذیری بیش از سیمان وآهک است. بیشترین افزایش مقاومت مربوط به افزودنی سیمان است که مقاومت تک محوری را از 55/1 به 2/5 کیلوگرم بر سانتی متر مربع افزایش می دهد.  بالاترین نسبت  CBRاشباع به CBR خشک با تثبیت کننده آهک وبه مقدار 40% به دست می آید.
    کلید واژگان
    خاک رس
    سیمان
    آهک
    CBR PLUS

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-12-22
    1392-10-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_5660.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297723

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب