• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 9, ویژه نامه روسازی
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مهندسی حمل و نقل
    • دوره 9, ویژه نامه روسازی
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تشخیص و طبقه بندی خودکار خرابی های روسازی بر پایه آنالیز بافت تصویر در حوزه مکان و تبدیل

    (ندگان)پدیدآور
    شهابیان مقدم, رضاصحاف, سیدعلیمحمدزاده مقدم, ابوالفضلپوررضا, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.265 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارزیابی عملکرد روسازی یکی از مهم ترین مراحل تعیین استراتژی بهینه، در عملیات مدیریت روسازی محسوب می­شود. در دو دهه  اخیر تحقیقات گسترده ای پیرامون توسعه روش­های خودکار، جهت ارزیابی خرابی­های روسازی انجام گرفته است. اغلب این روش­ها بر پایه بینایی ماشین و تکنیک­های پردازش تصویر  هستند. در سال­های اخیر روش های آنالیز چند دقته همچون تبدیل موجک، ابزار مناسبی جهت تحلیل و شناسائی هوشمند خرابی­ها با سرعت و دقتی قابل قبول فراهم آورده است. در این مطالعه، روشی بر مبنای تبدیل موجک به کارگیری شده که قادر به آنالیز صفحه­ای بافت روسازی با در نظر گرفتن اجزای افقی، قائم و قطری بافت روسازی است. در این پژوهش پس از اعمال تبدیل موجک گسسته و جدا­سازی باند­های فرکانسی تصویر توسط چهار خانواده مختلف از موجک­ها، ویژگی­های بافتی زیرباندها بر مبنای ماتریس هم­رخداد سطوح خاکستری استخراج شده و با نتایج حاصل از آنالیز بافت تصویر در حوزه مکان مقایسه گردید. در انتها روش کمینه فاصله ماهالانوبیس به منظور تفکیک و طبقه­بندی تصاویر خرابی در 7 کلاس شامل ترک پوست­سوسماری، آسفالت سالم (بدون خرابی)، ترک طولی، ترک عرضی، قیرزدگی، وصله و عریان­شدگی به کارگیری گردید.  نتایج اعتبارسنجی و ارزیابی عملکرد کلاس­بندی حاکی از آن است که طبقه بندی تصاویر خرابی توسط آنالیز بافت تصویر در حوزه تبدیل نسبت به حوزه مکان نتایج دقیق­تری در پی دارد. دقت عملکردی کلاس­بندی تصاویر خرابی در حوزه تبدیل به طور میانگین برابر با 67 درصد بوده درحالی­که دقت طبقه­بندی داده­های خرابی مبتنی بر استخراج ویژگی­های بافتی در حوزه مکان برابر با 76/49 درصد است. در حوزه تبدیل، اگر­چه فیلترDaubechies 2 در شناسایی خرابی قیر­زدگی حساسیت عملکرد بالاتری داشته، اما به طور میانگین فیلتر Haar نسبت به سایر موجک­های استفاده شده، با دقت عملکردی 24/95 درصد نتایج برتری در شناسایی و کلاسه­بندی خرابی­های سطح روسازی آسفالتی حاصل نموده است.
    کلید واژگان
    ارزیابی روسازی
    بافت تصویر
    بردار ویژگی
    تبدیل موجک گسسته
    ماتریس هم رخداد سطوح خاکستری
    روسازی

    تاریخ نشر
    2018-01-21
    1396-11-01
    ناشر
    پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه
    Parseh Designers Transportation Research Institute
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی – مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار، دانشکده فنی – مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار دانشکده فنی – مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استاد، گروه کامپیوتر، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2008-6598
    URI
    http://jte.sinaweb.net/article_54261.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297661

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب