بررسی تأثیر سختی تکیه گا ههای ارتجاعی بر فرکانسهای طبیعی و مودهای ارتعاشی تیرهای دو دهانه تحت ارتعاش آزاد
(ندگان)پدیدآور
ذاکری, جبارعلیشاه بابائی, محمدنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تکیه گاه های ارتجاعی برای بهبود رفتار سازه ای پل ها مورد استفاده قرار میگیرند. وجود چنین تکیه گاه هایی تأثیر قابل توجهی در تغییر رفتار ارتعاشی پلها و تیرها و به بیان دیگر در تغییر فرکانسهای طبیعی سازه و مودهای ارتعاشی آنها دارد. در متون فنی، مطالعات نظری برای پلهای یک دهانه با تکیه گاه های ارتجاعی موجود بوده و برای تیرهای چنددهانه از روشهای عددی استفاده می شود. در این مقاله، معادلات حاکم بر ارتعاش تیر دوهانه با تکیه گاه های ارتجاعی تحت ارتعاش آزاد استنتاج شده و ضرایب معادلات به کمک برنامه “Matlab " محاسبه و نتایج حاصل از آن با نتایج به دست آمده از شبیه سازی آن در نرم افزار المان محدود ANSYS مقایسه شده اند و در نهایت تغییرات فرکانسهای طبیعی و مودهای ارتعاشی با تغییر سختی های تکیه گاهی و طول دهانه بررسی شده است. نتایج حاصل نشانگر آن است که تغییرات فرکانسها در مودهای اول و دوم برای سخت یهای پایین، روند صعودی به خود گرفته است و با افزایش سختی تقریباً ثابت باقی می ماند، اما در مودهای بالاتر به طور پیوسته با افزایش سختی مقدار فرکانس افزایش می یابد. همچنین از لحاظ عملکردی مشخص شد که تکی هگا ههای الاستیکی در دهانه های برابر بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند.
کلید واژگان
تکیه گاه ارتجاعی تیرارتعاش آزاد
فرکانس طبیعی
شکل های مود
سختی تکیه گاه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم وصنعت ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد واحد زنجان




