تاثیر مدیریت برند داخلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی در صنعت هتلداری: نقش میانجی هویت سازمانی و عجین شدن با شغل
(ندگان)پدیدآور
خلیل نژاد, شهراماصلانی افراشته, امیرشجاعی, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی هویتسازمانی و عجین شدن با شغل در تأثیر مدیریت برند داخلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی بوده است. در این راستا، از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان هتلهای پنج ستاره استان تهران تشکیل داده که از میان آنها 319 نفر بر اساس جدول مورگان بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. گردآوری دادههای تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه انجام شده است. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور به ترتیب با استفاده از روایی صوری و سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ بررسی و تأیید گردیده است. بهعلاوه، برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، از بین تأثیر ابعاد مدیریت برند داخلی بر هویتسازمانی، اثر آموزش برند محور و رهبری تحولآفرین و ارتباطات داخلی برند تائید گردید. همچنین از بین تأثیر ابعاد مدیریت برند داخلی بر عجین شدن با شغل، اثر رهبری تحولآفرین تائید ولی ارتباطات داخلی برند و آموزش برند محور رد گردید. درنهایت، یافتهها نشان داد که هویتسازمانی و عجین شدن با شغل میتواند بهعنوان یک متغیر پیشبین بر رفتارهای شهروندی سازمانی نسبت به همکاران، سازمان و مشتریان در صنعت هتلداری اثرگذار باشد.
کلید واژگان
مدیریت برند داخلیرفتار شهروندی سازمانی
عجین شدن با شغل
هویت سازمانی
صنعت هتلداری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی




